Nieuwe regelgeving data en privacybeveiliging GDPR

GDPR: dit moet je weten over de nieuwe regelgeving van data- en privacybeveiliging

Onze manier van data opslaan is met de jaren enorm veranderd. Waar we vroeger bestanden opsloegen op een floppy disk, heb je nu je smartphone en de cloud met honderden gigabytes altijd bij de hand. Daar horen ook nieuwe regels bij. Per mei 2018 wordt daarom de Algemene Verordening Gegevensbescherming ingesteld door de Europese Unie. Dit kan voor bedrijven betekenen dat ze flinke veranderingen moeten doorvoeren. Waar moet je als bedrijf op letten?

Voor veel bedrijven zal de werkwijze gaan veranderen, mogelijk zelfs hele IT-systemen. Dat kan flink in de cijfers lopen. ‘Maar dat geldt zeker niet voor alle bedrijven’, stelt advocaat Jurriaan Jansen. Hij is gespecialiseerd in onder andere IT-recht en werkt voor internationaal advocatenkantoor Norton Rose Fulbright. ‘Deze nieuwe regels zijn helemaal niet zo verschillend van de oude, ze zijn wel een stuk uitgebreider. Bovendien zijn er strengere sancties aan verbonden en wordt de controle door de toezichthouder beter geregeld.’ Wbp Nederland gebruikt als het gaat om data en privacy nu nog de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), die sinds 2001 van kracht is. ‘Een wet is altijd landelijk’, legt Jansen uit. ‘De nieuwe verordening geldt in de hele Europese Unie. Het is een set van regels die aangeven hoe bedrijven met data en privacy om moeten gaan. 90 procent van de verordering is ingevuld door de EU en staat dus vast, 10 procent laat ruimte open voor eigen invulling per land.’ GDPR De Algemene Verordening Gegevensbescherming is een Nederlandse vertaling van de General Data Protection Regulation, ofwel GDPR. Het is de opvolger van de Wbp die is geüpdatet naar de standaarden van deze tijd. ‘De kern van de verordening is dat bedrijven veel bewuster met data om moeten gaan. Zo mogen niet meer zomaar informatie over (potentiele) klanten opslaan en bewaren. Een verzekeraar of bank mag bijvoorbeeld niet zomaar meer risicoprofielen maken van klanten. Daarnaast krijgt de consument meer rechten toegewezen, zodat die meer invloed heeft op de informatie die bedrijven hebben. Accountability Een belangrijke verandering volgend jaar is de acountability van bedrijven. Jansen: ‘Alle bedrijven die gegevens verzamelen over hun klanten, zoals hun leeftijd, sekse, woonplaats, religie, sociale media en persoonlijke voorkeuren, worden voortaan gecontroleerd door de Autoriteit persoonsgegevens. Dat is de Nederlandse toezichthouder. Bedrijven moeten bij gaan houden welke informatie ze hebben, over wie, waarom, hoe lang ze de gegevens bewaren en wat ze er precies mee doen. De nieuwe regelgeving stelt dat er zo min mogelijk gegevens bewaard mogen worden, en enkel om een gerechtvaardigde reden. Als je bij Bol.com voortaan een boek bestelt en daarvoor gegevens moet invoeren, mag het bedrijf dus niet zomaar jouw gegevens bewaren. Alles moet verantwoord worden aan de toezichthouder, die beoordeelt of het gebruik van de data gerechtvaardigd is of niet. Daar zijn natuurlijk wel aanvullende regels voor opgesteld, zodat een bedrijf weet hoe het gecontroleerd gaat worden.’ De Autoriteit persoonsgegevens was al belast met diezelfde taak de afgelopen jaren, maar controleerde nauwelijks. ‘Ze hebben nu ongeveer 80 medewerkers in dienst en gebruiken een budget van 8 miljoen per jaar. Daarmee kun je natuurlijk onmogelijk alle Nederlandse  bedrijven controleren. Ik verwacht daarom dat de toezichthouder flink zal gaan uitbreiden de komende jaren’, aldus Jansen. Sancties Dat zal ook wel moeten, want de GDPR belooft dat ook de controle veel strenger gaat worden. De sancties die je als bedrijf opgelegd kunt krijgen als je de regels overtreedt, zijn ook niet mis. Je riskeert om 4 procent van je wereldwijde jaaromzet te moeten afstaan, dat kan voor zwaargerwichten in de economie oplopen tot in de miljoenen. ‘Voorheen waren de boetes veel lichter. Sommige bedrijven namen die dan gewoon voor lief, zodat ze regels konden overtreden. Ik verwacht dat deze bedragen bedrijven zullen weerhouden om dat nog te doen’, zegt Jansen. Aanpak Afhankelijk van de core business van een bedrijf en in welke branche het opereert, kan het veel extra werk opleveren om alle data te verzamelen, analyseren en te verslaan. ‘Het ligt er ook aan hoe goed je overzicht van alle data nu is. Als je een IT-systeem hebt waarin alle orders netjes zijn opgeslagen, hoeft het niet veel werk te zijn. Maar als je die gegevens niet verzameld hebt, of op verschillende plekken, ben je langer bezig. Wij werken nu samen met corporate bedrijven die zich aan het voorbereiden zijn op de nieuwe regels. Sommigen van hen hebben complete task forces opgezet, die enkel bezig zijn met het verzamelen en analyseren van alle gegevens. In een corporate heb je natuurlijk veel medewerkers en verschillende afdelingen en divisies, daardoor raakt een bedrijf gemakkelijk het overzicht kwijt.’ Bescherming consument Daarnaast krijgt de consument een helpende hand toegereikt door de EU. De afgelopen jaren is de maatschappelijke discussie opgelaaid over privacy, vaak in een adem met bedrijven als Apple, Google en Facebook. Die bedrijven staan erom bekend veel te weten van hun gebruikers. Consumenten mogen bij bedrijven opvragen welke gegevens er over hen bekend zijn, dat bedrijf moet aan dit verzoek voldoen. Daarnaast mogen consumenten aangeven of ze willen dat hun gegevens worden doorgestuurd naar een andere partij. ‘Als je bijvoorbeeld van verzekeraar of bank wisselt, kan dat heel handig zijn. Dat geldt ook voor sociale media. Stel er komt een nieuw social media-platform op dat enorm trending wordt. Je mag dan aan Facebook vragen om jouw data door te sturen naar dat nieuwe platform.’ Cybercrime Ook is gedacht aan cybercrime binnen de verordening, een steeds meer voorkomende vorm van criminaliteit. Bedrijven hadden al de plicht om datalekken te melden, sinds de Meldplicht in 2016 werd ingesteld. ‘Ook die regels worden uitgebreid in de vorm van privacy by design. Een bedrijf moet hun gegevens ‘adequaat’ beveiligen volgens de nieuwe regels. Hierin krijgen bedrijven iets meer ruimte voor eigen invulling. Een brakke fiets is namelijk niet even waardevol als een medisch dossier. Deze moeten dus, gekeken naar de waarde van het product, op verschillende manieren worden beveiligd.’   Data verzamelen Voor veel bedrijven is het verzamelen van data erg waardevol. Op die manier kunnen ze profielen samenstelling van hun gebruikers, klanten, leveranciers en partners. De ruimte die ze daar nu voor hebben wordt flink ingeperkt door de GDPR. ‘Veel organisaties zullen hier niet blij mee zijn. Ze gebruiken die data namelijk als middel tot een doel. Vaak is dat het sturen van een nieuwsbrief, advertentie of actie. Maar ze kunnen dat doel ook op andere manieren bereiken. Ze mogen nog steeds bepaalde data verzamelen, zo lang het maar niet herleidbaar is naar een individu. Maar anonimiseren ze de informatie, dan is die nog steeds waardevol.’ Jansen ziet de nieuwe regels ook als een kans voor bedrijven om het vertrouwen van de consument terug te winnen. ‘Het consumentenvertrouwen is flink geschaad als het aankomt op privacy. Bedrijven moeten dit zien als een kans om hun vertrouwen terug te winnen. Als je toch transparant moet zijn van de wet, gebruik dat dan om bij het publiek aan te geven dat je eerlijk en betrouwbaar bent als bedrijf. Consumenten kunnen er steeds makkelijker achter komen wat je over ze weet, en bovendien worden ze steeds kritischer. Doe daar je voordeel mee.’

 

https://www.mt.nl/business/gdpr-moet-weten-nieuwe-regelgeving-data-en-privacybeveiliging/541794

Advertenties
Geplaatst in Nieuws | Een reactie plaatsen

Naast mijn adviespraktijk nu ook officieel actief met Kunsthandel Olaf Wijman

JAJA.jpgKUNST ZOEKT MUUR. Bij J.A.J.A. Schilderijen aan de Woenselsestraat 341 in Eindhoven vindt u een mooie collectie zeefdrukken, etsen en litho’s van (minder) bekende kunstenaars van KUNSTHANDEL OLAF WIJMAN (shop in a shop). Deze zijn hier te koop tegen aantrekkelijke prijzen en u kunt ze bij J.A.J.A. ook deskundig en tegen een aantrekkelijke prijs laten inlijsten. Regelmatig worden er nieuwe kunstwerken toegevoegd. Meer informatie? Bel Olaf Wijman op 06-22733388 of ga mijn Facebookpagina KUNST ZOEKT MUUR leuk vinden of volgen en laat u regelmatig verrassen. VOOR THUIS OF BEDRIJF.

 

Geplaatst in Nieuws | Een reactie plaatsen

‘Ziekenhuizen geven te veel uit aan medische hulpmiddelen’

Ziekenhuizen geven te veel uit aan medische hulpmiddelen

Ziekenhuizen geven te veel uit aan medische hulpmiddelen

Ziekenhuizen kopen jaarlijks voor honderden miljoenen teveel in aan medische hulpmiddelen. Dat is de conclusie van adviesbureau Gupta na een analyse van de sector. Ziekenhuisbestuurders en inkopers spannen zich onvoldoende in voor de beste prijs en laten zich teveel verleiden door de verkooppraatjes en complexe offertes van de leveranciers. Dat meldt het Financieele Dagblad.

De inkoopkosten van ziekenhuizen zijn de afgelopen tien jaar verdubbeld naar zo’n 8 miljard euro in 2016. Gupta vraagt zich af wat deze hoge kosten voor meerwaarde hebben voor de patiënten. Kees Isendoor van Gupta vindt daarom dat ziekenhuizen hun inkoopproces eens kritisch onder de loep moeten nemen. De inkoop zou topprioriteit moeten zijn, omdat het ongeveer 30 procent van de kosten van het ziekenhuis bepaalt en er veel mogelijkheden zijn om kosten te verlagen of nog betere kwaliteit te krijgen.

Besparen
Zo kan er, volgens het adviesbureau, jaarlijks tot tientallen miljoenen euro’s per ziekenhuis worden bespaard op de inkoop van medische hulpmiddelen. Op dit moment staat de relatief kleine inkoopafdeling duidelijk achter op de leveranciers. Uit de analyse blijkt dat tegenover elke inkoper bij een ziekenhuis tussen de 20 en 25 verkoopmedewerkers bij de leverancier staan.

Investeren
Volgens Isendoor moet er daarom meer worden geïnvesteerd in de vaardigheden van het inkoopteam binnen het ziekenhuis. Inkopers moeten daarnaast de financiële resultaten direct aan de raad van bestuur rapporteren. Ook wordt er volgens Isendoor nog op te kleine schaal ingekocht en zouden ziekenhuizen meer samen moeten werken.

Kritiek
De zorgkosten komen steeds meer onder druk te staan en daarom is dit een belangrijk punt van de discussie in de politiek. Medische hulpmiddelen worden ingekocht bij grote multinationals die door hun markmacht hoge prijzen kunnen vragen. Het CDA vraagt zich af waarom er dan nog niet wordt samengewerkt en de SP wil zelfs een landelijke, centrale inkoop van medische hulpmiddelen om zo de hoge prijzen aan te pakken.

Samira Huibregtse
Door Samira Huibregtse
Samira Huibregtse is een jonge, enthousiaste journalist die met plezier op zoek gaat naar interessant nieuws in de wereld van inkopen en aanbesteden.
Het GUPTA rapport: http://www.gupta-strategists.nl/storage-files/170818%20Gupta%20Strategists%20-%20Waardegedreven%20inkoop.pdf
Geplaatst in Nieuws | Een reactie plaatsen

Umc’s willen fors meer samen inkopen

Umc’s willen fors meer samen inkopen

De Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) heeft de ambitie om de komende drie jaar het percentage dat door de acht universitair medische centra (umc’s) samen wordt ingekocht te verhogen. De umc’s willen op die manier een significante bijdrage leveren aan het betaalbaar houden van de zorg.

Momenteel kopen de umc’s 3 procent van de 2 miljard euro die jaarlijks wordt ingekocht (exclusief geneesmiddelen) samen in. Zij stellen zich als doel om dit over drie jaar naar 30 procent te brengen. Om dit mogelijk te maken zijn de acht umc’s lid geworden van de Duitse inkooporganisatie GDEKK en zijn er diverse pilots met gezamenlijke inkoop gedraaid.

Als volgende stap is een stuurgroep geformeerd met daarin leden van de raad van bestuur en inkoopmanagers uit de umc’s. Bovendien wordt een Programma Management Organisatie ingericht bij het NFU-bureau. De inkoopsamenwerking zal breed inzetten: van inkoop op het gebied van facilitaire pakketten tot ICT pakketten en medische hulpmiddelen.

Resultaten

Het afgelopen jaar zijn de eerste projecten op het vlak van gezamenlijke inkoop succesvol afgerond, volgens de NFU. De umc’s hebben in samenwerking met gebruikers en leveranciers onder meer producten voor thuisbeademing en postbezorging ingekocht. Resultaten zijn behaald op het vlak van (zorg) kwaliteit, standaardisatie, gedigitaliseerde managementinformatie, structurele onderlinge samenwerking, kostenreductie en het betaalbaar houden van de zorg in het algemeen.

 

zie ook https://www.linkedin.com/groups/3851658/3851658-6287540748028121090

Geplaatst in Nieuws | Een reactie plaatsen

KUNST AAN DE MUUR oftewel KUNST ZOEKT MUUR

Dag, sinds kort ben ik naast mijn adviespraktijk De Zorgmarkt ook weer actief in de kunst (voornamelijk zeefdrukken en etsen uit onze privécollectie). Als je geïnteresseerd bent kan ik je mijn kunstcatalogus in pdf toesturen. Natuurlijk geheel vrijblijvend. Hoor graag van jou.
Hartelijke groet,
Olaf Wijman

Geplaatst in Nieuws | Een reactie plaatsen

Betere traceerbaarheid hulpmiddelen levert ETZ prijs op

Skipr 5 april 2017

Het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) in Tilburg en Waalwijk heeft een internationale prijs gewonnen voor de manier waarop de traceerbaarheid van medische hulpmiddelen is verbeterd. De introductie van barcodes heeft niet alleen de veiligheid vergroot, maar levert ook een flinke besparing op.

Verbruik

Volgens Esther van Gerven is op de voorraden al een flinke besparing te zien en daarnaast een reductie van zeventig procent op de acute leveringen. ”Daar hadden we er voorheen echt veel van. En het proces rond recalls is heel sterk ingekort, van dagen naar minuten. Toch is er nog veel meer uit te halen en daar zijn we nu ook mee bezig. Door het inzicht in het echte verbruik van middelen, kunnen we nu ons assortiment verder beperken. We weten wat er echt gebruikt wordt en wat de verschillen per arts zijn. Dat is waardevolle informatie.”

Naar eigen zeggen is het ETZ het enige Nederlandse ziekenhuis dat op een integrale manier met traceerbaarheid werkt. Van Gervan is hoe dan ook trots op de ‘Provider Implementation Beste Case Study Award’ die op 4 april werd uitgereikt door GS1 Global Office tijdens de GS1 Healthcare Conference in Berlijn. De jury was met name te spreken over de geleidelijk fasering waardoor het project breed gedragen wordt in de organisatie en een duurzaam karakter geeft.

Geplaatst in Nieuws | Een reactie plaatsen

20 Nieuwe EU-regels over medische hulpmiddelen om de patiëntveiligheid te verbeteren en de gezondheidszorg te moderniseren

Geplaatst op 5 Apr 2017 om 16:40 door Redactie van Rechtennieuws.nl

De Commissie is verheugd met de goedkeuring van haar voorstel voor twee verordeningen voor een robuuster en moderner Europees wettelijk kader met betrekking tot medische hulpmiddelen, die erop gericht zijn de patiëntveiligheid en de volksgezondheid beter te beschermen.

De twee nieuwe, door de Commissie in 2012 voorgestelde verordeningen met betrekking tot medische hulpmiddelen en medische hulpmiddelen voor in-vitrodiagnostiek zullen ervoor helpen zorgen dat alle medische hulpmiddelen, of dit nu hartkleppen, kleefpleisters of kunstheupen zijn, veilig zijn en goed presteren. De nieuwe regels zullen het markttoezicht en de traceerbaarheid verbeteren, en ervoor zorgen dat bij het ontwerp van alle medische hulpmiddelen en medische hulpmiddelen voor in-vitrodiagnostiek rekening wordt gehouden met de recentste wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen. De regels zullen ook zorgen voor meer transparantie en rechtszekerheid voor producenten, importeurs en fabrikanten, en zullen helpen om het internationale concurrentievermogen te versterken en innovatie in deze strategische sector te bevorderen.
Elżbieta Bieńkowska, commissaris voor Interne Markt, Industrie, Ondernemerschap en Midden- en Kleinbedrijf: “Ik ben erg blij dat onze inspanningen om medische hulpmiddelen op de EU-markt beter te controleren, nu vrucht hebben afgeworpen. Strenger toezicht — of het nu gaat om medische hulpmiddelen, auto’s of andere producten — is in het belang van onze burgers, en wij moeten daarvoor zorgen. Wij moeten niet wachten tot er weer een schandaal is; wij moeten nu de discussie op gang brengen over de vraag hoe wij de EU-controle op het markttoezicht van de lidstaten kunnen versterken.”
De twee nieuwe verordeningen zorgen voor een aantal verbeteringen voor medische hulpmiddelen en hulpmiddelen voor in-vitrodiagnostiek.
Verbetering van de kwaliteit, de veiligheid en de betrouwbaarheid van medische hulpmiddelen: Hulpmiddelen met een hoog risico, zoals implantaten, zullen strenger worden gecontroleerd door verplichte raadpleging van een pool van deskundigen op EU-niveau voordat het hulpmiddel in de handel wordt gebracht. Controles op klinische proeven en op de instanties die het in de handel brengen van medische hulpmiddelen goedkeuren, zullen ook worden aangescherpt. De nieuwe regels zullen ook betrekking hebben op bepaalde, voordien niet-gereglementeerde esthetische producten (zoals gekleurde contactlenzen zonder zichtcorrectie). Voorts zal er op medische hulpmiddelen voor in-vitrodiagnostiek een nieuw risicoindelingssysteem worden toegepast, dat aansluit op internationale richtsnoeren.
Versterking van de transparantie van de informatie voor de consument: De nieuwe verordeningen zullen ervoor zorgen dat belangrijke informatie gemakkelijk te vinden is. Patiënten met implantaten, bijvoorbeeld, krijgen een implantaatkaart met alle essentiële informatie, en elk hulpmiddel krijgt verplicht een unieke identificatiecode, waarmee het kan worden gevonden in de nieuwe Europese databank voor medische hulpmiddelen (Eudamed).
Verbetering van bewaking en markttoezicht: Fabrikanten zullen worden verplicht gegevens te verzamelen over de prestaties van hulpmiddelen vanaf het moment dat zij op de markt beschikbaar zijn voor gebruik, en de EU-landen zullen intensiever samenwerken op het gebied van markttoezicht.
Achtergrond
Er zijn meer dan 500 000 verschillende soorten medische hulpmiddelen en medische hulpmiddelen voor in-vitrodiagnostiek op de markt van de Unie. Voorbeelden van medische hulpmiddelen zijn contactlenzen, röntgenapparatuur, pacemakers, borstimplantaten, kunstheupen en kleefpleisters. Medische hulpmiddelen voor in-vitrodiagnostiek worden gebruikt om tests uit te voeren op monsters en omvatten hiv-bloedtests, zwangerschapstests en systemen om de bloedsuikerspiegel van diabetici te controleren.
Het bestaande regelgevingskader dateert van de jaren negentig en bestaat uit drie richtlijnen. Verschillen in de wijze waarop de regels werden geïnterpreteerd en toegepast, de technologische vooruitgang en incidenten met defectueuze medische hulpmiddelen, zoals het PIP-borstimplantatenschandaal, wezen echter op de noodzaak van herziening van de huidige wetgeving. De Commissie werkt momenteel ook aan meer structurele en horizontale oplossingen voor een beter markttoezicht in het bredere kader van een hervorming van het goederenpakket.
Om dit aan te pakken heeft de Europese Commissie op 26 september 2012 twee wetgevingsvoorstellen gedaan, één voor medische hulpmiddelen en één voor medische hulpmiddelen voor in-vitrodiagnostiek. Dit werd gevolgd door een uitgebreide raadpleging van deskundigen die heeft geleid tot een akkoord, op 5 oktober 2015, tussen de ministers van volksgezondheid van de lidstaten over de algemene aanpak van het pakket medische hulpmiddelen. Het pakket is een volledige weerspiegeling van het standpunt van de Raad in eerste lezing en de overeenstemming van de medewetgevers van juni 2016, en nu het Parlement het pakket vandaag na stemming in de plenaire vergadering heeft aangenomen, kan het wetgevingsproces worden afgerond.
Om fabrikanten en autoriteiten in staat te stellen zich aan de nieuwe regels aan te passen zullen die regels pas gelden na een overgangsperiode van drie jaar na de bekendmaking van de verordening medische hulpmiddelen en vijf jaar na de bekendmaking van de verordening medische hulpmiddelen voor in-vitrodiagnostiek.

 

https://rechtennieuws.nl/53957/nieuwe-eu-regels-medische-hulpmiddelen-om-patientveiligheid-verbeteren-en-gezondheidszorg-moderniseren/

Geplaatst in Nieuws | Een reactie plaatsen

Aantal fusies en overnames in zorgmarkt naar recordniveau

Het aantal fusies en overnames in de Nederlandse gezondheidszorg is wederom gestegen naar een nieuw record. Met 81 transacties in 2016 kwam het aantal deals 11% hoger uit dan het voorgaande jaar, blijkt uit een analyse van Boer & Croon Corporate Finance.

lees verder op: http://www.consultancy.nl/nieuws/13878/aantal-fusies-en-overnames-in-zorgmarkt-naar-recordniveau

Geplaatst in Nieuws | Een reactie plaatsen

‘Inkoopbundeling in de zorg – onzichtbaar duur en lui’ > een interessante stelling

March 13, 2017

|

door Harald Callebert Foralda

Is het u de laatste jaren opgevallen hoeveel initiatieven voor gezamenlijk inkoop werden opgericht in de zorg. Door hoofden inkoop dan nog of via organisaties die stellen dat ze het goed voor hebben met de leden. Onbegrijpelijk.

 Wanneer je zelf een te kleine organisatie hebt met een te lage spend om een fatsoenlijke inkoopafdeling op te bouwen is samenwerken mogelijk een oplossing. Maar vanaf een inkoop spend vanaf een 10 mio per jaar zou je je als inkoper wel meerdere keren moeten kunnen terugverdienen. Elk jaar welteverstaan, anders moet je ander werk zoeken.

In deze tijd nog geloven dat “meer omzet betere prijzen geeft” wil echt wel zeggen dat je in de vorige eeuw bent achtergebleven als inkoper of zelf Raad van Bestuur.

Leveranciers zijn op zoek naar interessante klanten en zekerheid. Uithangborden voor hun producten en diensten waar je samen naar continu verbeteren zoekt. Verbeteringen ie veel verder gaan dan een prijs, maar kijken naar de combinatie kwaliteit en prijs. Les 1 is: alles wat we niet moeten uitgeven levert 100% besparing op. Les 2 is: koop de gevraagde kwaliteit zo goed mogelijk in. Les 3 is: zoek een evenwicht tussen wat een klant wil betalen en een leverancier wil krijgen.

Maar de belangrijkste les is: bouw een goede relatie op met je leverancier. Kennis is macht en leer om kennis te delen. 

En om een idee te geven van hoe kostelijk die samenwerking geef ik een voorbeeld van een niet met naam genoemde Duitse GPO die in Nederland in binnengekomen via een Nederlands inkoopverband.

In de contracten met de ziekenhuizen staat letterlijk dat er geen additionele inkoopkosten zullen zijn.

In de leverancierscontracten staat echter dat elke leverancier een bepaald percentage van de omzet moet afdragen aan de GPO. Dat loopt op tot 3%.

Dus in kort, het lijkt gratis maar kost 3%. Per jaar welteverstaan. Terwijl je maar eens om de aantal jaren een overeenkomst sluit.

Even een voorbeeld. Stel je laat 20 mio euro materiële kosten lopen via de GPO, dat kost je dan op jaarbasis dus 3% oftewel 600.000 euro. PER JAAR. Dat ligt wellicht hoger dan de kosten van de hele inkoopafdeling. 

En onthou wel, die inkoopafdeling moet wel blijven bestaan, want een GPO komt niet in huis met gebruikers praten. Nee, dat is te moeilijk. Dus feitelijk krijg je een gedemotiveerde gepasseerde inkoopafdeling en dubbele kosten.

En de perverste prikkel van allemaal: HOE HOGER DE KOSTEN HOE HOGER DE VERDIENSTEN … VOOR DIE GPO.

Onze oplossing … zie inkoop als een strategisch belangrijke functie. En investeer in die afdeling, maak deze sterker. Inkoop is toch wel minstens 25% van je kosten.

Als je hulp nodig hebt, zorg dan altijd voor kennisoverdracht van de externe hulp. En ga met de interne klant en de leveranciers aan de slag.

https://www.foralda.nl/single-post/2017/03/13/Inkoopbundeling-in-de-zorg—onzichtbaar-duur-en-lui

Geplaatst in Nieuws | Een reactie plaatsen

Algemene Inkoopvoorwaarden Gezondheidszorg (AIVG) februari 2017

te vinden op:    https://nevi.nl/sites/default/new_files/AIVG_2017_Algemeen_Deel_28_02_2017.pdf

Geplaatst in Nieuws | Een reactie plaatsen