Opvallende resultaten inkoopbarometer – Intrakoop

https://www.intrakoop.nl/kennisbank/details/artikelen/2018/02/27/opvallende-resultaten-inkoopbarometer?platform=hootsuite

Welke focus en veranderingen verwachten inkopers in hun vak? Eind 2017 hebben 99 hoofden inkoop & logistiek en facilitair managers meegewerkt aan de tweede meting van de Intrakoop Inkoopbarometer Gezondheidszorg.

Wat valt op?

De druk om meer te besparen op de inkoop van producten en diensten blijft groot. Vooral in de ziekenhuizen geeft 80% van de deelnemers dat aan, als reactie op onze stellingen. Verder verwachten zij de komende 12 maanden meer aandacht vanuit het bestuur voor inkoop en een groter aandeel aan inkoopuitgaven waar een contract tegenover staat.

Inkopers in de zorg denken dat de onderhandelingspositie van leveranciers sterker zal worden. Verder verwacht 84% van de inkopers in ziekenhuizen een toename van de uitgaven via een purchase-to-pay systeem. Tegenover 49% van de inkopers in de care-sector.

Focus van inkoop

De komende 12 maanden verwachten inkopers in de care-sector meer de nadruk te leggen op het versterken van hun regisseursfunctie. Versterking van de regisseursfunctie is nodig om verdere procesverbeteringen te kunnen doorvoeren en kostenbesparingen te realiseren. De sector volgt hiermee de cure die al langer de regisseursfunctie als belangrijkste focusgebied binnen de inkoopafdeling heeft. Overigens lijkt de aandacht voor contractbeheer hiermee meer naar de achtergrond te verschuiven.

De top-3 focusgebieden van hun organisatie blijft voor zowel de care- als de cure-sector nagenoeg onveranderd ten opzichte van de eerste meting in januari. In de care-sector staat ‘kwaliteit van zorg’ als thema onveranderd bovenaan. In de cure-sector schuift ‘bezuinigingen’ op van de tweede naar de eerste plaats en ‘reorganisatie’ zakt naar de tweede plaats. Het onderwerp ‘reorganisatie’ wordt zowel in de care- als de cure-sector vaak genoemd. ‘Privacy’ krijgt in de cure-sector meer aandacht dan in de care-sector.

Vervolg

Heb je aan deze tweede meting van de Intrakoop Inkoopbarometer Gezondheidszorg meegewerkt? Dan krijg je het volledige verslag toegestuurd. Intrakoop blijft deze meting elk jaar doen om vanuit inkoopperspectief de ontwikkelingen in de zorg te volgen en deze kennis met elkaar te delen.

Advertenties

Over olafwijman

Olaf Wijman (1959) is goed ingevoerd in de materie en gepokt en gemazeld als verkoper. In de wereld van medische hulpmiddelen en de zorg overziet hij alle facetten: de problemen maar vooral de oplossingen daarvan. Dankzij zijn brede werkervaring is hij zowel inhoudelijk als strategisch sterk. Hij is door de wol geverfd in sales, accountmanagement, salesmanagement, productkennis en –ontwikkeling en in educatie. Zijn kennis en werkervaring deed Olaf op bij grote spelers in de sector zoals Bauerfeind, Imgroma/Brocacef, Eli Lilly, Arion, Abena, King/Bunzl, Espria en Limatra. Maar hij kent de zorg ook uit eigen ervaring als verpleegkundige binnen diverse specialismen bij UMC St Radboud. Bovendien pionierde hij als een van de eerste ondernemers in de commerciële thuiszorg. De laatste jaren heeft Olaf als ad interim-adviseur binnen De Zorgmarkt zijn kennis enorm verbreed dankzij uiteenlopende succesvolle projecten (zoals Verzorgend Wassen), marketing en marktonderzoek, e-learning en innovaties in de basiszorg.
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s