‘Inkoopbundeling in de zorg – onzichtbaar duur en lui’ > een interessante stelling

March 13, 2017

|

door Harald Callebert Foralda

Is het u de laatste jaren opgevallen hoeveel initiatieven voor gezamenlijk inkoop werden opgericht in de zorg. Door hoofden inkoop dan nog of via organisaties die stellen dat ze het goed voor hebben met de leden. Onbegrijpelijk.

 Wanneer je zelf een te kleine organisatie hebt met een te lage spend om een fatsoenlijke inkoopafdeling op te bouwen is samenwerken mogelijk een oplossing. Maar vanaf een inkoop spend vanaf een 10 mio per jaar zou je je als inkoper wel meerdere keren moeten kunnen terugverdienen. Elk jaar welteverstaan, anders moet je ander werk zoeken.

In deze tijd nog geloven dat “meer omzet betere prijzen geeft” wil echt wel zeggen dat je in de vorige eeuw bent achtergebleven als inkoper of zelf Raad van Bestuur.

Leveranciers zijn op zoek naar interessante klanten en zekerheid. Uithangborden voor hun producten en diensten waar je samen naar continu verbeteren zoekt. Verbeteringen ie veel verder gaan dan een prijs, maar kijken naar de combinatie kwaliteit en prijs. Les 1 is: alles wat we niet moeten uitgeven levert 100% besparing op. Les 2 is: koop de gevraagde kwaliteit zo goed mogelijk in. Les 3 is: zoek een evenwicht tussen wat een klant wil betalen en een leverancier wil krijgen.

Maar de belangrijkste les is: bouw een goede relatie op met je leverancier. Kennis is macht en leer om kennis te delen. 

En om een idee te geven van hoe kostelijk die samenwerking geef ik een voorbeeld van een niet met naam genoemde Duitse GPO die in Nederland in binnengekomen via een Nederlands inkoopverband.

In de contracten met de ziekenhuizen staat letterlijk dat er geen additionele inkoopkosten zullen zijn.

In de leverancierscontracten staat echter dat elke leverancier een bepaald percentage van de omzet moet afdragen aan de GPO. Dat loopt op tot 3%.

Dus in kort, het lijkt gratis maar kost 3%. Per jaar welteverstaan. Terwijl je maar eens om de aantal jaren een overeenkomst sluit.

Even een voorbeeld. Stel je laat 20 mio euro materiële kosten lopen via de GPO, dat kost je dan op jaarbasis dus 3% oftewel 600.000 euro. PER JAAR. Dat ligt wellicht hoger dan de kosten van de hele inkoopafdeling. 

En onthou wel, die inkoopafdeling moet wel blijven bestaan, want een GPO komt niet in huis met gebruikers praten. Nee, dat is te moeilijk. Dus feitelijk krijg je een gedemotiveerde gepasseerde inkoopafdeling en dubbele kosten.

En de perverste prikkel van allemaal: HOE HOGER DE KOSTEN HOE HOGER DE VERDIENSTEN … VOOR DIE GPO.

Onze oplossing … zie inkoop als een strategisch belangrijke functie. En investeer in die afdeling, maak deze sterker. Inkoop is toch wel minstens 25% van je kosten.

Als je hulp nodig hebt, zorg dan altijd voor kennisoverdracht van de externe hulp. En ga met de interne klant en de leveranciers aan de slag.

https://www.foralda.nl/single-post/2017/03/13/Inkoopbundeling-in-de-zorg—onzichtbaar-duur-en-lui

Advertenties

Over olafwijman

Olaf Wijman (1959) is goed ingevoerd in de materie en gepokt en gemazeld als verkoper. In de wereld van medische hulpmiddelen en de zorg overziet hij alle facetten: de problemen maar vooral de oplossingen daarvan. Dankzij zijn brede werkervaring is hij zowel inhoudelijk als strategisch sterk. Hij is door de wol geverfd in sales, accountmanagement, salesmanagement, productkennis en –ontwikkeling en in educatie. Zijn kennis en werkervaring deed Olaf op bij grote spelers in de sector zoals Bauerfeind, Imgroma/Brocacef, Eli Lilly, Arion, Abena, King/Bunzl, Espria en Limatra. Maar hij kent de zorg ook uit eigen ervaring als verpleegkundige binnen diverse specialismen bij UMC St Radboud. Bovendien pionierde hij als een van de eerste ondernemers in de commerciële thuiszorg. De laatste jaren heeft Olaf als ad interim-adviseur binnen De Zorgmarkt zijn kennis enorm verbreed dankzij uiteenlopende succesvolle projecten (zoals Verzorgend Wassen), marketing en marktonderzoek, e-learning en innovaties in de basiszorg.
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s