Stijgende zorgkosten zijn een megaprobleem

De kosten van de gezondheidszorg rijzen de pan uit. Als het zo doorgaat, is een gemiddeld gezin straks een derde van het inkomen kwijt aan zorg. Veel politieke partijen beloven een lager eigen risico, maar alleen daarmee wordt dit probleem niet opgelost.

Nu al wordt 23 procent van het inkomen aan zorg besteed, volgens het Centraal Planbureau, en als er niets verandert kan dit in 2040 oplopen tot 36 procent. Geen enkele politieke partij heeft een panklare oplossing om de zorgkosten in de hand te houden.

Veel partijen willen juist het eigen risico verlagen of helemaal afschaffen. Maar dat kost zeker 4 miljard euro. Bovendien, waarschuwden gezondheidseconomen Wim Groot en Henriette Maasen van de Brink, ‘zijn de winnaars van het afschaffen van het eigen risico zorggebruikers met een middelbaar of hoger inkomen’. Het is, stellen ze, ‘minder sociaal dan wordt voorgesteld’.

Sinds 2000 zijn de uitgaven aan de zorg in Nederland verdubbeld van ruim 46 miljard euro naar 95 miljard euro in 2015. In totaal (via verzekeringen, via de overheid en het eigen risico) geven we gemiddeld per persoon bijna 5700 euro per jaar uit aan zorg. Die stijging heeft verschillende oorzaken, waaronder de vergrijzing en nieuwe technologiën. Maar we laten ons ook sneller onderzoeken en behandelen aan allerlei aandoeningen.

Advertenties

Over olafwijman

Olaf Wijman (1959) is goed ingevoerd in de materie en gepokt en gemazeld als verkoper. In de wereld van medische hulpmiddelen en de zorg overziet hij alle facetten: de problemen maar vooral de oplossingen daarvan. Dankzij zijn brede werkervaring is hij zowel inhoudelijk als strategisch sterk. Hij is door de wol geverfd in sales, accountmanagement, salesmanagement, productkennis en –ontwikkeling en in educatie. Zijn kennis en werkervaring deed Olaf op bij grote spelers in de sector zoals Bauerfeind, Imgroma/Brocacef, Eli Lilly, Arion, Abena, King/Bunzl, Espria en Limatra. Maar hij kent de zorg ook uit eigen ervaring als verpleegkundige binnen diverse specialismen bij UMC St Radboud. Bovendien pionierde hij als een van de eerste ondernemers in de commerciële thuiszorg. De laatste jaren heeft Olaf als ad interim-adviseur binnen De Zorgmarkt zijn kennis enorm verbreed dankzij uiteenlopende succesvolle projecten (zoals Verzorgend Wassen), marketing en marktonderzoek, e-learning en innovaties in de basiszorg.
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s