Gewijzigde Gedragscode Medische Hulpmiddelen (GMH).

https://www.knmg.nl/actualiteit-opinie/nieuws/nieuwsbericht/1-januari-2017-transparantieverplichting-medische-hulpmiddelen-breidt-uit.htm

1 januari 2017: transparantieverplichting medische hulpmiddelen breidt uit

Leveranciers van álle medische hulpmiddelen moeten vanaf 1 januari melding doen over dienstverlening- en sponsorovereenkomsten tussen henzelf en alle artsen, uitgezonderd huisartsen. Deze meldingen gebeuren in het openbare Transparantieregister Zorg.

Dit volgt uit de gewijzigde Gedragscode Medische Hulpmiddelen (GMH). Nu nog worden alleen betalingen aan cardiologen en orthopeden, voor een beperkt aantal medische hulpmiddelen, gemeld in het Transparantieregister Zorg. Vanaf komend jaar moeten sponsorovereenkomsten, betalingen voor presentaties en andere betaalde diensten, gedaan aan alle geneeskundig specialisten behalve huisartsen, worden gemeld. En gaat het om alle medische hulpmiddelen.

Leveranciers melden zelf de overeenkomst. Artsen hoeven deze meldingen alleen te controleren. Voor de gemelde overeenkomsten uit 2017 krijgen artsen een oproep in maart 2018. Voor de melding van overeenkomsten met buitenlandse bedrijven zijn artsen wel zelf verantwoordelijk. De transparantieverplichting geldt ook voor maatschappen en zorginstellingen.

Het doel van de gedragscode is te bevorderen dat artsen en zorginstellingen beslissingen over medische hulpmiddelen nemen op zorginhoudelijke en integere gronden. Zodat patiënten erop kunnen vertrouwen dat de arts zich bij de keuze voor een bepaald medisch hulpmiddel, bijvoorbeeld een implantaat, laat leiden door betrouwbare informatie, zonder ongewenste financiële prikkels.

Meer weten over de veranderingen?

Over de belangrijkste wijzigingen leest u meer in de nieuwsbrief van 18 oktober die u vindt op gmh.nl. Ook kunt u zich opgeven voor een bijeenkomst op 2 december a.s. van 13.30 – 15.30 uur. Stichting GMH geeft dan in samenwerking met de Stichting Transparantieregister Zorg uitleg over de aanpassingen in Utrecht.

Over het Transparantieregister

In het Transparantieregister Zorg staat per zorgverlener welke samenwerking in de uitwisseling van kennis en kunde er het afgelopen jaar was met welke bedrijven en voor welk bedrag. Deze vormen van betaalde samenwerking zijn gereguleerd en gebaseerd op wederkerigheid: betalingen die leiden tot oneigenlijke beïnvloeding van zorgverleners mogen niet worden gegeven en niet worden aangenomen. In het Transparantieregister Zorg worden zowel relaties met de farmaceutische industrie als de medische hulpmiddelensector geregistreerd.

De koepelorganisaties van zorgverleners en leveranciers van geneesmiddelen, medische hulpmiddelen en diergeneesmiddelen hebben het Transparantieregister Zorg opgezet om daar inzicht in te geven. Het register is daarmee uniek in de wereld. Het Transparantieregister Zorg is een initiatief van de Stichting Code Geneesmiddelen (CGR) . De Stichting CGR is in 1998 opgericht door acht partijen uit het veld, waaronder de KNMG. Sinds 2016 heeft ook de Stichting Gedragscode Medische Hulpmiddelen zich aangesloten bij het Transparantieregister Zorg.

Advertenties

Over olafwijman

Olaf Wijman (1959) is goed ingevoerd in de materie en gepokt en gemazeld als verkoper. In de wereld van medische hulpmiddelen en de zorg overziet hij alle facetten: de problemen maar vooral de oplossingen daarvan. Dankzij zijn brede werkervaring is hij zowel inhoudelijk als strategisch sterk. Hij is door de wol geverfd in sales, accountmanagement, salesmanagement, productkennis en –ontwikkeling en in educatie. Zijn kennis en werkervaring deed Olaf op bij grote spelers in de sector zoals Bauerfeind, Imgroma/Brocacef, Eli Lilly, Arion, Abena, King/Bunzl, Espria en Limatra. Maar hij kent de zorg ook uit eigen ervaring als verpleegkundige binnen diverse specialismen bij UMC St Radboud. Bovendien pionierde hij als een van de eerste ondernemers in de commerciële thuiszorg. De laatste jaren heeft Olaf als ad interim-adviseur binnen De Zorgmarkt zijn kennis enorm verbreed dankzij uiteenlopende succesvolle projecten (zoals Verzorgend Wassen), marketing en marktonderzoek, e-learning en innovaties in de basiszorg.
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s