‘Nog even en het eerste Googleziekenhuis wordt opgericht’.

Google richt zijn pijlen op de gezondheidsmarkt

'Nog even en het eerste Googleziekenhuis wordt geopend'
‘Nog even en het eerste Googleziekenhuis wordt geopend’
Google is allang veel meer dan een zoekmachine. De nieuwe missie van de tech-reus: ons fitter maken en vertellen wat eraan scheelt als we ons niet lekker voelen. Maar waar bemoeit Google zich mee?

In het trappenhuis van Google Amsterdam dendert een groepje sportievelingen naar beneden. Zij testen de nieuwste technologie van Google: Android Wear. Hun horloges registreren elke beweging, elke hartslag en elke verbruikte calorie. Met smoesjes als ‘vandaag kan ik écht niet’ houdt de app rekening. Die zoekt in je digitale (Google)agenda naar een vrij uurtje om te gaan sporten. “Even doorbijten,” roept een fitnessinstructrice naar haar rood aangelopen pupillen.

Medische database
De ietwat dwingende fitnessapp is een voorbode van Googles plannen op de gezondheidsmarkt, voorspellen deskundigen. In Amerika is de zoekmachine al zover dat ze mogelijke diagnoses aandraagt wanneer een gebruiker naar informatie zoekt over een onbestemd kwaaltje. Wie in de VS ‘buikpijn’ intypt, krijgt dus niet langer de meest nare foto’s van tumoren en gesprongen darmen op zijn beeldscherm, maar ontvangt meer realistische oorzaken als constipatie, gas, stress of spierspanning.

Google maakte samen met artsen en andere experts een medische database op basis van de meest ingetypte zoektermen: de symptom search. Het bedrijf benadrukt stellig dat de dokter nog steeds de regie heeft. Die stelt de diagnose, niet Google.

De patronen die tech-bedrijven gaan ontdekken met hulp van internet worden belangrijker dan welke geneeskundige revolutie dan ook

Googleziekenhuis
“Nu nog wel, maar over twintig jaar ziet onze gezondheidszorg er heel anders uit,” voorspelt Leonard Witkamp, bijzonder hoogleraar telemedicine aan het AMC. “Nog even en het eerste Googleziekenhuis wordt opgericht. Wacht maar af.”

Google werkt steeds vaker samen met artsen en grote farmaceuten, op zoek naar snellere diagnoses en nieuwe behandelingen van chronische ziektes als diabetes, artritis en astma. Zo bracht Google al een prototype op de markt van een contactlens voor diabetici. Die meet het bloedsuiker in het traanvocht en wordt gezien als alternatief voor pijnlijke vingerprikken.

Deep Mind, een dochterbedrijf van Google, probeert in een vroeg stadium te ontdekken of patiënten blind zullen worden. In een slim computersysteem worden een miljoen geanonimiseerde oogscans geanalyseerd. De resultaten moeten oogartsen in staat stellen om een snellere diagnose te stellen.

Big business
Dit is dus nog maar het begin, zegt AMC-hoogleraar Witkamp: “De toekomst? Je laat een oogscan maken bij de drogist – of Albert Hein – en hij adviseert vervolgens een bepaald druppeltje.”

Met de technologie en de knappe koppen die Google in huis heeft, kan volgens de hoogleraar veel sneller ontdekt worden of iemand ziek wordt, welke provincie een griepepidemie te wachten staat of dat je meer moet gaan bewegen.

Ook andere tech-giganten als Philips, Apple en Samsung steken steeds meer geld en tijd in zorg. Witkamp: “Economisch gezien is het big business.”

De nadruk van deze bedrijven ligt niet op genezing, maar op het voorkomen van ziektes, vertelt hij. “De patronen die zij gaan ontdekken met hulp van internet worden belangrijker dan welke geneeskundige revolutie dan ook.”

Advertenties

Over olafwijman

Olaf Wijman (1959) is goed ingevoerd in de materie en gepokt en gemazeld als verkoper. In de wereld van medische hulpmiddelen en de zorg overziet hij alle facetten: de problemen maar vooral de oplossingen daarvan. Dankzij zijn brede werkervaring is hij zowel inhoudelijk als strategisch sterk. Hij is door de wol geverfd in sales, accountmanagement, salesmanagement, productkennis en –ontwikkeling en in educatie. Zijn kennis en werkervaring deed Olaf op bij grote spelers in de sector zoals Bauerfeind, Imgroma/Brocacef, Eli Lilly, Arion, Abena, King/Bunzl, Espria en Limatra. Maar hij kent de zorg ook uit eigen ervaring als verpleegkundige binnen diverse specialismen bij UMC St Radboud. Bovendien pionierde hij als een van de eerste ondernemers in de commerciële thuiszorg. De laatste jaren heeft Olaf als ad interim-adviseur binnen De Zorgmarkt zijn kennis enorm verbreed dankzij uiteenlopende succesvolle projecten (zoals Verzorgend Wassen), marketing en marktonderzoek, e-learning en innovaties in de basiszorg.
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s