‘Spoedig zijn inkopers niet meer nodig’

EMERITOR-DIRECTEUR: ‘SPOEDIG ZIJN INKOPERS NIET MEER NODIG’

Emeritor-directeur: ‘Spoedig zijn inkopers niet meer nodig’

24 maart 2016 – In de afgelopen tien jaar maakte Emeritor dwars door de economische crisis heen een groeispurt door. Directeur-grootaandeelhouder en oprichter Caroline van den Bosch verwacht dat de groei zich de komende jaren blijft doorzetten – ook als voortschrijdende automatisering inkopers overbodig maakt.
Emeritor-directeur: ‘Spoedig zijn inkopers niet meer nodig’Door Wilbert Geijtenbeek
Emeritor is een op de inkoop- en supply-chain-expertises gerichte consultancy en dienstverlener. In 1998 richtte Caroline van den Bosch het bureau met zakenpartner Cees Ubink op. Het bedrijf geeft adviezen in het professionaliseren van inkoop, zet zogeheteninkoopverbeterprogramma’s op en beoogt de inkoopfunctie van klanten te stimuleren. Daarnaast levert Emeritor kennis en capaciteit aan inkoopteams van klanten, in de vorm van projecten en via detachering. Met dochterlabel Inconto automatiseert Emeritor inkoopprocessen van klanten. Klanten zijn voornamelijk productiebedrijven, zakelijke- en financiële dienstverleners, zorginstellingen en overheid.Contracyclisch

Afgelopen jaren profiteerde Emeritor van de groeiende vraag van grootbedrijven naar hulp bij het professionaliseren van inkoopteams en afdelingen. Van den Bosch geeft aan dat het bureau een contracyclische ontwikkeling doormaakte: “Ondanks de crisis hebben wij de afgelopen jaren een gestage groei doorgemaakt”. Emeritor zet volgens Van en Bosch ongeveer 10 miljoen euro om. De honderd werknemers zijn allen in loondienst. Van den Bosch: “Wij werken met eigen mensen, omdat wij de consistentie en continuïteit van onze dienstverlening belangrijk vinden. Daarmee kunnen we de kwaliteit waarborgen. Onze klanten waarderen dat zeer.”

Missie

Dat de economie al twee jaar groeit, betekent niet dat inkoopadviezen niet meer nodig zijn, benadrukt Van den Bosch. “Inkopen is specialistenwerk, dat te maken heeft met bedrijfscultuur en organisatiestructuur en niet alleen met op prijs onderhandelen.” Van den Bosch laakt traditionele inkopers, die ‘hun leveranciers willen uitknijpen’. “Zo ziet de markt inkopers: ze willen altijd het onderste uit de kan. Hoe stevig je ook kunt onderhandelen, het bedrijf heeft aan die vaardigheid alleen niets. Je kunt veel meer bereiken en zelfs besparen door je leveranciers in hun kracht te zetten.”

Het midden- en kleinbedrijf veroveren

De afgelopen tien jaar is Emeritor meer gaan adviseren aan het grotere middenbedrijf, of wat Van den Bosch de ‘vergeten 5.000’ noemt, de 5.000 bedrijven die één maatje kleiner zijn dan de AEX-fondsen en de grote familieconcerns. Voorbeelden van klanten zijn uitvaartuitvoerder Monuta, palletproducent Trespa, maar ook ministeries, de Staatsloterij en industrieel concern Stork. Emeritor probeert nu haar marktaandeel verder uit te breiden. Van den Bosch: “Inkoop is nog steeds een onontgonnen gebied bij veel organisaties, waar Nederlandse bestuurders zich niet altijd bewust van zijn. Dat is ons voornaamste doel, de kracht van inkoop over de bühne te brengen zodat organisaties er echt mee aan de gang gaan.”

Uitdagingen in de inkoopmarkt

Op lange termijn verwacht Van den Bosch dat het inkopen geheel geautomatiseerd wordt. “Alles wordt komende jaren gedigitaliseerd, waardoor partijen elkaar sneller zullen vinden. Dan zullen inkopers niet meer nodig zijn. Dit maakt wel nodig dat er processen, structuren en systemen zijn.”

Een bedreiging vindt ze die automatisering en digitalisering niet. “Het daadwerkelijk onderhandelen met leveranciers, betreft maar een vijfde van ons werk, het meeste werk is in het op orde krijgen van de inkoopfunctie in een organisatie: beleid, processen, de inkooporganisatie en systemen. Bovendien groeit de vraag naar hulp bij professionalisering. Bedrijven kopen steeds meer in, omdat ze zich meer richten op hun kerntaken en meer ondersteunende taken uitbesteden. Steeds meer organisaties worden flexibel georganiseerd, als projectorganisaties, die de regie houden, maar de rest zo veel mogelijk inkopen. Van die trends profiteren wij met ons diensten- en productaanbod.”

http://bit.ly/1RkqY0T

Advertenties

Over olafwijman

Olaf Wijman (1959) is goed ingevoerd in de materie en gepokt en gemazeld als verkoper. In de wereld van medische hulpmiddelen en de zorg overziet hij alle facetten: de problemen maar vooral de oplossingen daarvan. Dankzij zijn brede werkervaring is hij zowel inhoudelijk als strategisch sterk. Hij is door de wol geverfd in sales, accountmanagement, salesmanagement, productkennis en –ontwikkeling en in educatie. Zijn kennis en werkervaring deed Olaf op bij grote spelers in de sector zoals Bauerfeind, Imgroma/Brocacef, Eli Lilly, Arion, Abena, King/Bunzl, Espria en Limatra. Maar hij kent de zorg ook uit eigen ervaring als verpleegkundige binnen diverse specialismen bij UMC St Radboud. Bovendien pionierde hij als een van de eerste ondernemers in de commerciële thuiszorg. De laatste jaren heeft Olaf als ad interim-adviseur binnen De Zorgmarkt zijn kennis enorm verbreed dankzij uiteenlopende succesvolle projecten (zoals Verzorgend Wassen), marketing en marktonderzoek, e-learning en innovaties in de basiszorg.
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s