Lees ook de drie inkopers van de toekomst volgens Van Weele

Wat zijn de belangrijkste eisen die de komende jaren aan supply management professionals worden gesteld? Dat vroeg Deal! in het kader van het zestigjarig jubileum van NEVI aan inkoophoogleraren Arjan van Weele, Frank Rozemeijer, Finn Wynstra, Bart Vos en Jan Telgen. Van Weele van de TU Eindhoven ziet aan drie soorten inkopers behoefte ontstaan.

De zeer goede operationele inkoper

Het eerste type is de zeer goede operationele inkoper die door heeft dat het primair gaat om het op superieure wijze bevredigen van de interne klantbehoefte. ‘Hier verantwoording voor nemen valt niet mee’, aldus Van Weele.

De excellente commerciële inkoper

Een tweede type is de excellente commerciële inkoper die weet dat zakendoen met leveranciers een kwestie is van geven en nemen. ‘Door zijn gedrag en uitstraling weet hij respect bij leveranciers af te dwingen.’

De uitmuntende internationaal georiënteerde categoriemanager

Het derde type is de uitmuntende internationaal georiënteerde categoriemanager, die op concernniveau strategische commodities inkoopt vanuit een waardeperspectief.

Instroom uit andere disciplines

Van Weele meent dat de laatste twee categorieën gerekruteerd zouden moeten worden uit toptalent uit andere disciplines. ‘In het algemeen zouden zware inkoopprofessionals mensen moeten zijn die hun sporen in andere domeinen van de onderneming hebben verdiend’, adviseert de hoogleraar van de TU Eindhoven.

Het volledige artikel over de status quo en toekomst van supply management is te lezen in het extra dikke aprilnummer van Deal! dat geheel in het teken staat van ‘NEVI 60’. 

Bron:
redactie Deal! – Magazine over inkoop en supply management –
Advertenties

Over olafwijman

Olaf Wijman (1959) is goed ingevoerd in de materie en gepokt en gemazeld als verkoper. In de wereld van medische hulpmiddelen en de zorg overziet hij alle facetten: de problemen maar vooral de oplossingen daarvan. Dankzij zijn brede werkervaring is hij zowel inhoudelijk als strategisch sterk. Hij is door de wol geverfd in sales, accountmanagement, salesmanagement, productkennis en –ontwikkeling en in educatie. Zijn kennis en werkervaring deed Olaf op bij grote spelers in de sector zoals Bauerfeind, Imgroma/Brocacef, Eli Lilly, Arion, Abena, King/Bunzl, Espria en Limatra. Maar hij kent de zorg ook uit eigen ervaring als verpleegkundige binnen diverse specialismen bij UMC St Radboud. Bovendien pionierde hij als een van de eerste ondernemers in de commerciële thuiszorg. De laatste jaren heeft Olaf als ad interim-adviseur binnen De Zorgmarkt zijn kennis enorm verbreed dankzij uiteenlopende succesvolle projecten (zoals Verzorgend Wassen), marketing en marktonderzoek, e-learning en innovaties in de basiszorg.
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s