Inkoop zal in 2016 voornamelijk gericht zijn op het reduceren van kosten en het vergroten van de rol als adviseur (Nancy van Bemmel).

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Prioriteit inkoop in 2016 is reduceren kosten

Inkoop zal in 2016 voornamelijk gericht zijn op het reduceren van kosten en het vergroten van de rol als adviseur. Het vinden van de balans tussen deze twee tegenstrijdige doelen, is de grootste uitdaging voor inkoop dit jaar. Ook de doelen ‘vergroten van de flexibiliteit van de afdeling’, ‘meer invloed op de spend’ en ‘innoveren met leveranciers’ staan hoog op de agenda, blijkt uit het onderzoek van The Hackett Group ‘The CPO Agenda’.

Het inkoopbudget stijgt dit jaar gemiddeld 1,1%.Dat betekent dat inkoop slechts een paar van zijn prioriteiten kan verwezenlijken, stelt het consultancybedrijf. Uit het onderzoek blijkt dat het reduceren van kosten geen problemen zal opleveren. De andere doelen, namelijk het vergroten van de rol van adviseur, het vergroten van de flexibiliteit van de afdeling, meer invloed op de spend en innoveren met leveranciers, zijn moeilijker te bereiken.

Adviseursrol
Om deze rol te vervullen moet er een nieuw soort inkoper opstaan. De inkoper moet goed kunnen omgaan met de toenemende digitalisering, moet de taal van de business spreken en veranderingen kunnen doorvoeren door zich flexibel op te stellen in complexe organisaties. De beste adviseurs zijn niet degenen die met de meest innovatieve oplossingen komen. 77% van de respondenten gaf aan dat consistente resultaten het meest karakteristiek is voor een goede inkoopadviseur. Inkoop bouwt aan zijn strategie, maar moet de focus op de dagelijkse taken niet verliezen, adviseert The Hackett Group.

Vergroten van flexibiliteit
Flexibiliteit is de sleutel tot succes, stelt het consultancybedrijf. Flexibiliteit kan ervoor zorgen dat inkoop snel inspringt op belangrijke veranderingen en zo bijdraagt aan een gestroomlijnde klantervaring. Het is vooral belangrijk dat de inkooporganisatie ‘information-driven’ wordt. Dit houdt in dat inkoop methodes en vaardigheden moet ontwikkelen ervoor zorgen dat informatie uit de markt gehaald wordt en gebruikt wordt om beslissingen te nemen over inkoopstrategieën. Door deze informatie op tafel te leggen creëren inkopers ook de felbegeerde adviseursrol.

Meer invloed op spend
Succesvolle inkooporganisaties hebben de interne bedrijfsvoeringsprocessen gestroomlijnd, bestaande besparingsmogelijkheden uitgeput, strategische inkoopprogramma’s ontwikkeld en het aantal leveranciers gereduceerd. Desondanks moeten CPO’s constant zoeken naar nieuwe besparingsmogelijkheden. Om dit te doen, moet inkoop zijn invloedssfeer uitbreiden en zich verdiepen in de spend die naar de kleinere leveranciers gaat. Naar deze ‘tail spend’ wordt vaak minimaal omgekeken. Het concept van ‘tail spend’ gaat ervan uit dat 80% van de leveranciers verantwoordelijk is voor 20% van de spend. Dit relatieve kleine percentage spend wordt vaak niet strategisch ingekocht, en daarom valt hier nog veel te winnen.

Innoveren met leveranciers
Het ondersteunen van de innovatie-agenda van het bedrijf is erg belangrijk voor inkoop, stellen de onderzoekers. Momenteel is de invloed van inkoop nog minimaal, zelfs in de meest grote organisaties. Een reden hiervoor is dat inkoop te laat betrokken wordt bij de ontwikkeling van producten en diensten. Toch kan inkoop zijn meerwaarde tonen door bijvoorbeeld leveranciersdagen te organiseren, waar bedrijven worden gestimuleerd om met nieuwe innovaties te komen. Inkoop kan deze voorstellen bijhouden en de resultaten meten. Daarnaast raden de onderzoekers aan om meer samen te werken met R&D. Betere samenwerking met leverancier en klant leidt doorgaans tot kostenbesparingen en nieuwe producten, concludeert The Hackett Group.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl
Advertenties

Over olafwijman

Olaf Wijman (1959) is goed ingevoerd in de materie en gepokt en gemazeld als verkoper. In de wereld van medische hulpmiddelen en de zorg overziet hij alle facetten: de problemen maar vooral de oplossingen daarvan. Dankzij zijn brede werkervaring is hij zowel inhoudelijk als strategisch sterk. Hij is door de wol geverfd in sales, accountmanagement, salesmanagement, productkennis en –ontwikkeling en in educatie. Zijn kennis en werkervaring deed Olaf op bij grote spelers in de sector zoals Bauerfeind, Imgroma/Brocacef, Eli Lilly, Arion, Abena, King/Bunzl, Espria en Limatra. Maar hij kent de zorg ook uit eigen ervaring als verpleegkundige binnen diverse specialismen bij UMC St Radboud. Bovendien pionierde hij als een van de eerste ondernemers in de commerciële thuiszorg. De laatste jaren heeft Olaf als ad interim-adviseur binnen De Zorgmarkt zijn kennis enorm verbreed dankzij uiteenlopende succesvolle projecten (zoals Verzorgend Wassen), marketing en marktonderzoek, e-learning en innovaties in de basiszorg.
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s