‘De grote besparingen zitten in de zorgketen’

Frank de Reij, ceo Meander Medisch Centrum: ‘De grote besparingen zitten in de zorgketen’

Chief executive officer van Meander Medisch Centrum en ex-cpo van Air France-KLM Frank de Reij zegt in een interview met Supply Management Magazine Deal! ‘ver weg te willen blijven’ van sturen op kosten op de korte termijn. ‘In een ziekenhuis moet het in de eerste plaats gaan over goed behandelen en een zo comfortabel mogelijk verblijf voor onze patiënten.’

 

Supply chain

Waar het volgens de ceo van het Amersfoortse ziekenhuis veeleer om gaat is je te richten op de keten en op kwaliteit. De grote besparingen zitten in de keten: samen met de verschillende schakels in de health supply chainwerken aan een gezonde populatie in het verzorgingsgebied en patiënten thuis behandelen, om maar eens twee voorbeelden te noemen.

 

cpo Air France-KLM

De Reij was ruim vijf jaar cpo van het complexe fusiebedrijf Air France-KLM. Mede daardoor kijkt hij door een andere bril naar inkoop dan de gemiddelde ziekenhuisbestuurder. Inkopers die worden gedicteerd door artsen: ‘Een karikatuur die niet meer van toepassing is’, aldus De Reij. ‘Inkoper in een ziekenhuis is een lastig vak, mede door de zeer diverse portfolio’.

 

Total cost of ownership

Veel aandacht is er nu voor innovatieve en daardoor extreem dure geneesmiddelen. De inkoper staat daarbij soms met lege handen omdat het traditionele inkoopspel niet kan worden gespeeld. Meer kansen biedt volgens de ceo van Meander Medisch Centrum de interne samenwerking. Inkoper en lijnmanager maken samen een businesscase die met total cost of ownership wordt onderbouwd. De Reij: ‘Door dergelijke samenwerking hebben we voor een aantal artikelen de kosten weten te halveren’.

 

Inkoopsamenwerking ziekenhuizen

Samenwerking heeft het ziekenhuis ook met externe partijen. Al bijna twee decennia koopt Meander samen met twee Duitse ziekenhuizen verschillende medische artikelen in. Het gaat om een jaarlijks inkoopvolume van zo’n 200 miljoen euro. De Reij ziet de rol van inkoop in de gezondheidsketens van de toekomst eerder groter dan kleiner worden. Het is niet ondenkbaar dat ziekenhuisinkopers bijvoorbeeld hun kennis gaan inzetten voor huisartsen.

Het volledige interview staat in de jubileumeditie ‘NEVI 60’ van Deal! die in april verschijnt.

Bron:
redactie Deal! – Magazine over inkoop en supply management –
Publicatie datum:
15-03-2016
Advertenties

Over olafwijman

Olaf Wijman (1959) is goed ingevoerd in de materie en gepokt en gemazeld als verkoper. In de wereld van medische hulpmiddelen en de zorg overziet hij alle facetten: de problemen maar vooral de oplossingen daarvan. Dankzij zijn brede werkervaring is hij zowel inhoudelijk als strategisch sterk. Hij is door de wol geverfd in sales, accountmanagement, salesmanagement, productkennis en –ontwikkeling en in educatie. Zijn kennis en werkervaring deed Olaf op bij grote spelers in de sector zoals Bauerfeind, Imgroma/Brocacef, Eli Lilly, Arion, Abena, King/Bunzl, Espria en Limatra. Maar hij kent de zorg ook uit eigen ervaring als verpleegkundige binnen diverse specialismen bij UMC St Radboud. Bovendien pionierde hij als een van de eerste ondernemers in de commerciële thuiszorg. De laatste jaren heeft Olaf als ad interim-adviseur binnen De Zorgmarkt zijn kennis enorm verbreed dankzij uiteenlopende succesvolle projecten (zoals Verzorgend Wassen), marketing en marktonderzoek, e-learning en innovaties in de basiszorg.
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s