Laten we het woord marktwerking failliet verklaren!

“We kunnen stellen dat de marktwerking in de thuiszorg doorgeschoten is.” Het is zomaar een uitspraak die ik de afgelopen dagen op Twitter voorbij zag komen. Het was een reactie op de financiële problemen die verschillende thuiszorgorganisaties op dit moment ondervinden. Maar wat werd hiermee bedoeld? Gesuggereerd wordt dat dit de schuld is van marktdynamiek. Maar is dit wel terecht?

Laten we dit voorbeeld op Twitter eens onder de loep nemen. In dit geval zijn de consequenties voor de thuiszorgorganisaties het rechtstreekse gevolg van publieke beslissingen op nationaal en lokaal niveau:
1. De politieke keuze van de rijksoverheid om minder geld beschikbaar te stellen voor de thuiszorg.
2. De wijze waarop de gemeenten omgaan met de verantwoordelijkheid die zij hebben gekregen.

Het is een herkenbaar patroon, het lijkt wel eens dat er voor alle misstanden en problemen in de zorg maar één schuldige is: marktwerking. Dé oorzaak van al het kwaad. Onzin natuurlijk. Van het begrip ‘marktwerking’ wordt een karikatuur gemaakt voor eigen gewin. Niet om de feiten te laten spreken, maar om achterdocht met emotie te voeden.

Voor mij het bewijs voor de stelling dat ‘marktwerking’ niet bestaat. Daar waren ze in het buitenland al achter: er is namelijk geen enkel ander land dat een equivalent kent voor dit woord. Ik roep daarom op het woord ‘marktwerking’ failliet te verklaren. Geef geen systeem de schuld, maar benoem feitelijk waar de knelpunten door worden veroorzaakt. Dat bekt niet zo lekker op Twitter, maar beschrijft wel beter waar het wél – en niet – om gaat.

René Groot Koerkamp, directie- en bestuursadviseur bij ZN

https://www.zn.nl/338067461/ZN-weblog?blogpostid=971407360

 

Advertenties

Over olafwijman

Olaf Wijman (1959) is goed ingevoerd in de materie en gepokt en gemazeld als verkoper. In de wereld van medische hulpmiddelen en de zorg overziet hij alle facetten: de problemen maar vooral de oplossingen daarvan. Dankzij zijn brede werkervaring is hij zowel inhoudelijk als strategisch sterk. Hij is door de wol geverfd in sales, accountmanagement, salesmanagement, productkennis en –ontwikkeling en in educatie. Zijn kennis en werkervaring deed Olaf op bij grote spelers in de sector zoals Bauerfeind, Imgroma/Brocacef, Eli Lilly, Arion, Abena, King/Bunzl, Espria en Limatra. Maar hij kent de zorg ook uit eigen ervaring als verpleegkundige binnen diverse specialismen bij UMC St Radboud. Bovendien pionierde hij als een van de eerste ondernemers in de commerciële thuiszorg. De laatste jaren heeft Olaf als ad interim-adviseur binnen De Zorgmarkt zijn kennis enorm verbreed dankzij uiteenlopende succesvolle projecten (zoals Verzorgend Wassen), marketing en marktonderzoek, e-learning en innovaties in de basiszorg.
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s