‘Zie de hele discussie in Nederland in de thuiszorg. Dat is toch echt dramatisch. In het algemeen wordt er in de zorg te sterk op kosten gestuurd en te weinig op kwaliteit’.

‘De inkoopmanager moet zijn macht veel constructiever gebruiken’

Marcel de Boer en Jule Hinrichs

donderdag 10 december 2015, 18:16

Krantentitel: ‘‘Goed inkopen is werken aan innovatie’’

Arjan van Weele (Foto: Peter Boer)

De ‘inkoper’ van vroeger is allang opgewaardeerd tot ‘inkoopmanager’. Als strenge bewaker van de kosten aan de inkoopkant van een bedrijf heeft de inkoopmanager veel macht naar zich toe kunnen trekken. Hij is volgens hoogleraar Arjan van Weele ‘van een ondergeschikte positie in de backroom opgeklommen naar de boardroom’. Maar dat is volgens hem lang niet altijd een vooruitgang geweest.

Van Weele zegt dat veel te veel bedrijven bij hun inkoop eenzijdig het accent leggen op kostenreductie. ‘Dat werkt niet’, zegt Van Weele. ‘Het leidt slechts tot winstmaximalisatie op de korte termijn. Een bedrijf moet ook aan de inkoopkant op kwaliteit en op duurzaamheid sturen. Daar worden het bedrijf én de samenleving uiteindelijk veel beter van. Dat is mijn missie, ik probeer om allerlei dingen aan de inkoopkant te verbeteren.’

Van Weele spreekt met passie over het vak waar hij zijn hele werkzame leven al druk mee is: dat van de leer van het inkoopmanagement. Aan de Technische Universiteit Eindhoven bezet hij de NEVI-leerstoel voor inkoopmanagement. De NEVI is de Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement.

CV

Arjan van Weele

1954- Geboren op 5 oktober
1972- Eindexamen gymnasium bèta te Gouda
1976- Afgestudeerd Bedrijfskunde in Delft
1979-1982 Onderzoeker Technische Universiteit Eindhoven
1982-1989 Onderzoeker/docent Universiteit Nyenrode
1984- Gepromoveerd op proefschrift over prestatiemeting in de inkoopfuncties
1986-1989 Consultant PricewaterhouseCoopers
1989-1999 Consultant Holland Consultant Group
1989-heden Hoogleraar aan TU Eindhoven als houder van de NEVI-Chair of Purchasing and Supply Management
Tot heden Auteur van groot aantal artikelen en vijftien boeken

Van Weele spreekt soms als de hobbyist. Bevlogen, maar wel vol humor. Hij schiet voortdurend in de lach als hij zijn verhaal vertelt. ‘Vind je het leuk?’, wil hij dan weten.

Geeft u eens een voorbeeld van hoe het wel en hoe het niet goed gaat?

‘Bedrijven veronderstellen nog te vaak dat ze hun kosten het meest effectief beheersen door zo goedkoop mogelijk in te kopen. Dat zie je bij Albert Heijn, dat eind 2014 aan zijn leveranciers meedeelt dat de facturen met 2% worden gekort en dat de betalingstermijn wordt opgerekt van zestig naar negentig dagen. Jumbo kan dan niet achterblijven natuurlijk. Die deed enkele maanden later hetzelfde.’

‘Lidl werkt een stuk slimmer. Ook Lidl stelt harde eisen aan zijn leveranciers, maar is veel sterker direct gericht op kwaliteit. Lidl focust op een beperkt assortiment en werkt met de betrokken leveranciers aan hoge kwaliteit en efficiënte logistiek. Natuurlijk eist men een scherpe prijs, maar die laat wel enige marge voor de leverancier. Zo slaagt Lidl erin zowel groente van hoge kwaliteit te leveren en een scherpe consumentenprijs te bieden als een duurzame langetermijnrelatie met een leverancier op de bouwen. Dat is veel constructiever. Inkopers moeten niet alleen op kosten knijpen. Het gaat steeds om de vraag hoe je beter, slimmer en duurzamer het proces van fabrikant tot eindconsument kunt organiseren.’

Duurzamer inkopen is ook een belangrijk punt?

‘Dat is een groot punt, en wie daar op inzet, kan belangrijke productvernieuwing teweegbrengen. Stel dat je als bedrijf zegt dat je wilt inzetten op de beperking van je ecologische voetafdruk. Als je wilt bijdragen aan de vermindering van de uitstoot van CO2 dan stuit je meteen op de vraag hoe schoon je leveranciers produceren. Deze bepalen ongeveer 20-40% van de totale milieuvoetafdruk van een onderneming. De uitdaging is dan om samen met je leveranciers veel schoner te gaan produceren. Dat kan tot heel interessante productvernieuwing leiden, tot nieuwe exportproducten.’

Geeft u eens een voorbeeld?

‘Het meest aansprekend is denk ik Unilever van Paul Polman. Daar wordt sinds zijn aantreden ingezet op halvering van de ecologische voetafdruk. Dat betekent dat er harde duurzaamheidseisen aan leveranciers worden opgelegd. Dat is in het begin lastig, dan moet je met elkaar gaan puzzelen hoe je tot de vereiste versobering komt, maar dat leidt wel tot innovatie. En als je dat handig doet, kun je een voorbeeldfunctie vervullen en kan die innovatie tot een nieuw exportartikel leiden.’

Hoe maak je daar een exportartikel van?

‘Zie Philips en de opkomst van de ledverlichting. Dat licht is veel energiezuiniger, maar de lampjes zijn vrij makkelijk te produceren. De toetredingskosten in die markt zijn niet zo hoog, dus krijgt Philips er allemaal nieuwe concurrenten bij. De vraag is of Philips dan een lampenboer moet blijven, of dat het slimmer is om de lampjes zelf te gaan inkopen en zich te storten op een nieuwe markt van lichtdesign. Als je de verlichting van de Ziggo-dome kunt leveren, heb je een product dat ook elders in de wereld verkocht kan worden. Zo ontwikkel je met duurzame producten als bedrijf een heel ander businessmodel.’

Is het internationaal bedrijfsleven goed op weg met die nieuwe duurzame inkoopfilosofie?

Paul Polman zet met Unilever in op halvering van de ecologische voetafdruk

‘Er zijn uiteraard grote verschillen, maar bij het grote bedrijfsleven zie je dat er meer oog voor duurzaamheid ontstaat. Al blijft het aan de inkoopkant de vraag of we de goede kant op kantelen, of misschien toch terugkantelen. De slag is nog niet gestreden, het blijft veel eenvoudiger om je te richten op een scherpe inkoopdeal met zo laag mogelijke kosten. Duurzaam inkopen vereist een totale verschuiving van het paradigma. Ik zie bij grote bedrijven als Akzo, Nestlé en Ikea een draai de goede kant op, en uiteraard bij Unilever en Lidl. Het valt me op hoe zeer de overheid hierbij achterblijft. Daar is het motto nog altijd: zo goedkoop mogelijk aanbesteden en inkopen.’

Waar schiet de overheid tekort?

‘Zie de hele discussie in Nederland in de thuiszorg. Dat is toch echt dramatisch. In het algemeen wordt er in de zorg te sterk op kosten gestuurd en te weinig op kwaliteit. Let maar op, over een aantal jaren zijn het de medisch specialisten die met steeds scherpere tarieven helemaal afgeknepen worden.’

‘Ik heb eerder dit jaar een nacht in het ziekenhuis gelegen omdat mijn blinde darm verwijderd moest worden. Dan word je de volgende dag ontslagen, en vraag je de arts of er geen voorzorgsmaatregelen meer genomen moeten worden. “Nee hoor mijnheer Van Weele, u kunt naar huis!” Vervolgens kreeg ik hoge koorts, moest terug naar het ziekenhuis en heb er nog eens zes dagen gelegen. Ik heb echt sterk de indruk gehad dat dit veel zorgvuldiger en daardoor efficiënter en dus ook veel goedkoper had gekund. Stuur bij de inkoop van zorg op kwaliteit: dat is mijn motto!’

http://fd.nl/economie-politiek/1131009/de-inkoopmanager-moet-zijn-macht-veel-constructiever-gebruiken

Advertenties

Over olafwijman

Olaf Wijman (1959) is goed ingevoerd in de materie en gepokt en gemazeld als verkoper. In de wereld van medische hulpmiddelen en de zorg overziet hij alle facetten: de problemen maar vooral de oplossingen daarvan. Dankzij zijn brede werkervaring is hij zowel inhoudelijk als strategisch sterk. Hij is door de wol geverfd in sales, accountmanagement, salesmanagement, productkennis en –ontwikkeling en in educatie. Zijn kennis en werkervaring deed Olaf op bij grote spelers in de sector zoals Bauerfeind, Imgroma/Brocacef, Eli Lilly, Arion, Abena, King/Bunzl, Espria en Limatra. Maar hij kent de zorg ook uit eigen ervaring als verpleegkundige binnen diverse specialismen bij UMC St Radboud. Bovendien pionierde hij als een van de eerste ondernemers in de commerciële thuiszorg. De laatste jaren heeft Olaf als ad interim-adviseur binnen De Zorgmarkt zijn kennis enorm verbreed dankzij uiteenlopende succesvolle projecten (zoals Verzorgend Wassen), marketing en marktonderzoek, e-learning en innovaties in de basiszorg.
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s