Landelijke open database voor zorginnovaties

Minister Edith Schippers (l) en Wilco Schuttelaar (r) van Zorginnovatie.nl

Minister Edith Schippers (l) en Wilco Schuttelaar (r) van Zorginnovatie.nl

 

Gisteren kondigde minister Edith Schippers de start van Stichting Zorginnovatie Nederland aan. Die aankondiging betekende tegelijkertijd de relaunch van de website Zorginnovatie.nl. Met steun van acht regionale innovatienetwerken en met support van het ministerie wil Zorginnovatie.nl één landelijke open database voor alle innovaties in de zorg ontwikkelen.

“We hoorden geregeld dat zorginstellingen soms moeite hadden om juiste technologische oplossing te kiezen. Zorgaanbieders willen eHealth inzetten, maar weten niet wat er op de markt is. Zorginnovatie.nl wil die versnippering tegengaan door één open database te bouwen waar investeerders, zorgaanbieders en ondernemers bij elkaar gebracht worden rond innovaties”, aldus Wilco Schuttelaar, directeur van Stichting Zorginnovatie Nederland.

eHealth opschalen

De website Zorginnovatie.nl bestond al ruim een jaar, als plek om zorginnovaties te delen en elkaar te ontmoeten. De website is volledig vernieuwd, vertelt Schuttelaar. Zorginnovatie.nl houdt een overzicht bij van innovaties (inmiddels ruim 200) en bouwt aan een community van innovatoren, investeerders, verzekeraars en zorgverleners – die teller staat inmiddels op 1400 deelnemers.“Innovaties met bewezen potentie vinden maar mondjesmaat hun weg naar bredere regionale of landelijke toepassing”

In de kamerbrief van 8 oktober benadrukt Schippers dat meer kennis delen cruciaal is om eHealth te kunnen opschalen. “Sommige projecten blijven steken in een pilotfase, of beperken zich tot toepassing op een enkele locatie. Innovaties met bewezen potentie vinden maar mondjesmaat hun weg naar bredere regionale of landelijke toepassing”, aldus Schippers. Veel ondernemers hebben moeit om die fase voorbij te komen, zegt Schuttelaar. “Opschalen is een ander metier dan productontwikkeling of testen. Ook zijn er vaak andere partijen voor nodig, zoals een investeerder of (implementatie)partner.”

Versnippering tegengaan

Wanneer een zorginstelling meer wil weten over innovaties voor diagnostiek of robotica, is het gemakkelijk om via de website te filteren en te zoeken. Ook kunnen innovaties gefilterd worden op fase (concept, ontwikkeling, testen of opschaling), sector of regio. “Zorginnovatie.nl biedt informatie over de ontwikkeling van het product, of er al testen mee gedaan zijn en wat de resultaten zijn, welke partners er betrokken zijn, wat het geïnvesteerd vermogen en de omzet van het bedrijf is. En ook hoe de organisatie en het team eruitzien”, aldus Schuttelaar. “Zorginnovatie.nl wil innovaties verbeteren door input van de community.”

Zorginnovatie.nl

Daarnaast zijn er acht regionale innovatienetwerken aangesloten bij de stichting: Amsterdam Economic Board, Economic Board Utrecht, Expertisecentrum voor Innovatie en Zorgtechnologie, Health Valley, Healthy Ageing Network Northern Netherlands, Medical Delta, Ontwikkelingsmaatschappij Flevoland en VitaValley tekenden een strategische samenwerking. “Zorginnovatie.nl wordt ook een platform om regionale innovaties te scouten en te screenen”, aldus Schuttelaar. “Regionale partners en investeerders kunnen ondernemers vinden en volgen via de website, en helpen bij het wegnemen van implementatie-barrières. Naast financiële bijdrage leveren de acht regionale netwerken ook een in kind bijdragen: innovaties die een bepaalde rijpheid bereiken nodigen ze uit om verder te helpen. Zo wordt Zorginnovatie.nl een tool om innovaties en kansrijke eHealth-toepassingen uit de regio verder te brengen.”

“Er staat nu een platform om innovaties te ranken of te beoordelen met behulp van de community. Dit wordt het komende jaar verder uitgebreid. Op de roadmapvoor 2016 staat het betrekken van de zorgsector en investeerders. Met het platform en de partners helpen we hen bij het selecteren van kansrijke innovaties.”

http://bit.ly/1kVs7zo

Advertenties

Over olafwijman

Olaf Wijman (1959) is goed ingevoerd in de materie en gepokt en gemazeld als verkoper. In de wereld van medische hulpmiddelen en de zorg overziet hij alle facetten: de problemen maar vooral de oplossingen daarvan. Dankzij zijn brede werkervaring is hij zowel inhoudelijk als strategisch sterk. Hij is door de wol geverfd in sales, accountmanagement, salesmanagement, productkennis en –ontwikkeling en in educatie. Zijn kennis en werkervaring deed Olaf op bij grote spelers in de sector zoals Bauerfeind, Imgroma/Brocacef, Eli Lilly, Arion, Abena, King/Bunzl, Espria en Limatra. Maar hij kent de zorg ook uit eigen ervaring als verpleegkundige binnen diverse specialismen bij UMC St Radboud. Bovendien pionierde hij als een van de eerste ondernemers in de commerciële thuiszorg. De laatste jaren heeft Olaf als ad interim-adviseur binnen De Zorgmarkt zijn kennis enorm verbreed dankzij uiteenlopende succesvolle projecten (zoals Verzorgend Wassen), marketing en marktonderzoek, e-learning en innovaties in de basiszorg.
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s