Aanbesteden: merkgerichte uitvraag medische hulpmiddelen mag niet (UMC Utrecht)

Aanbesteden: merkgerichte uitvraag mag niet

Begin dit jaar kondigde het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) een aanbesteding aan voor de levering van medische hulpmiddelen. Het gaat om een heel breed assortiment producten.

In zijn aanbesteding geeft UMCU aan dat het enkel producten geleverd wil krijgen die identiek zijn aan de uitgevraagde producten. Het UMCU verdedigt zijn standpunt met de argumentatie dat de kosten van validatie/conversie hoog zijn en dat het niet goed mogelijk en ook te kostbaar is om voor alle producten een merkneutrale omschrijving op te stellen.

Functionele omschrijving

Beide argumenten veegt de rechtbank van tafel. Volgens de rechter heeft UMCU niet aannemelijk gemaakt dat de kosten van validatie voor ieder product of iedere productgroep afzonderlijk zo hoog zijn dat die kosten in redelijkheid niet gemaakt kunnen worden. Kosten van validatie/conversie zijn volgens de rechter bovendien inherent aan iedere inkoopprocedure waarbij wordt overgestapt op een ander merk. Ook heeft UMCU niet aannemelijk gemaakt dat een functionele omschrijving voor alle producten en productgroepen niet mogelijk zou zijn. Dat het bij de onderhavige aanbesteding om een groot aantal producten gaat, is volgens de rechter géén argument om af te zien van een functionele omschrijving. Mede op grond daarvan wordt UMCU veroordeeld om de lopende aanbesteding te staken en een heraanbesteding te organiseren.

Vonnis rechter

In deze zaak past de rechter feitelijk simpelweg de wet toe. Het noemen van merken/fabricaten is in beginsel niet toegestaan en als het niet anders kan, moeten inschrijvers de mogelijkheid hebben een gelijkwaardig (niet identiek) alternatief aan te bieden. De rechter lijkt echter ook een opening te bieden voor het geval wel aannemelijk kan worden gemaakt dat de kosten van validatie/conversie zo hoog zijn, dat die kosten in redelijkheid niet gemaakt kunnen worden. Gezien de tekst van de wet is dat opmerkelijk. Als het vonnis in stand blijft, wacht UMCU bovendien veel werk: het moet dan voor alle producten een functionele omschrijving maken en is sowieso verplicht gelijkwaardige (maar niet identieke) producten te accepteren. Uiteraard houden we de ontwikkelingen in deze zaak scherp in de gaten. Wordt vervolgd.

Mieke Mel, advocaat Marxman Advocaten, sectie Ondernemingen en sectie Vastgoed & Overheid

Advertenties

Over olafwijman

Olaf Wijman (1959) is goed ingevoerd in de materie en gepokt en gemazeld als verkoper. In de wereld van medische hulpmiddelen en de zorg overziet hij alle facetten: de problemen maar vooral de oplossingen daarvan. Dankzij zijn brede werkervaring is hij zowel inhoudelijk als strategisch sterk. Hij is door de wol geverfd in sales, accountmanagement, salesmanagement, productkennis en –ontwikkeling en in educatie. Zijn kennis en werkervaring deed Olaf op bij grote spelers in de sector zoals Bauerfeind, Imgroma/Brocacef, Eli Lilly, Arion, Abena, King/Bunzl, Espria en Limatra. Maar hij kent de zorg ook uit eigen ervaring als verpleegkundige binnen diverse specialismen bij UMC St Radboud. Bovendien pionierde hij als een van de eerste ondernemers in de commerciële thuiszorg. De laatste jaren heeft Olaf als ad interim-adviseur binnen De Zorgmarkt zijn kennis enorm verbreed dankzij uiteenlopende succesvolle projecten (zoals Verzorgend Wassen), marketing en marktonderzoek, e-learning en innovaties in de basiszorg.
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s