Inkopen. ‘Blijkbaar zijn we van nature minder zorgvuldig of betrokken als het ons eigen geld niet is’.

Wat bedrijven van Marktplaats.nl kunnen leren (Inge Norbruis)

Wat bedrijven van Marktplaats.nl kunnen leren

Nederland telt zeventien miljoen inkopers. Een paar keer per week naar de supermarkt, op tweede Paasdag naar de woonboulevard en rondom een verhuizing regelmatig naar de bouwmarkt. Uiteindelijk wil iedereen de beste deal. Gek genoeg kunnen bedrijven nog veel leren van de gemiddelde huis-tuin-en-keuken inkoper. Het levende bewijs: Marktplaats.nl.

Per maand bezoeken zes miljoen Nederlanders Marktplaats.nl. Zestig procent tussen 20 en 49 jaar ‘komt’ er regelmatig. Om er een racefiets te kopen of verkopen, voor een (bijna) nieuw TV-meubel, een (net niet) nieuwe televisie of de verkoop van een auto. Alles gaat er over de digitale toonbank, van nieuw tot oud, van modern tot klassiek. Marktplaats is er voor alles en iedereen.

De meeste inkopers gaan er zorgvuldig te werk. Een scala aan factoren wordt afgewogen voordat er wordt overgegaan tot een aankoop. De belangrijkste tien:

1. Afstand
Voor een nieuwe blender rijd je niet van Limburg naar Groningen. Dat kost veel tijd en geld (brandstof). Geen duurzame oplossing. En wat doe je als er problemen zijn? Wel zo prettig als je nog eens in conclaaf kan met de verkoper. In de regel geldt: hoe dichterbij, hoe beter.

2. Vervoer
De opties voor een nieuw TV-meubel zijn eindeloos. Duizenden zoekresultaten kunnen je doldraaien. De zoekresultaten filteren op afstand (een straal van 25 kilometer om je huis) doet dit aantal al flink slinken. Maar hoe krijg je het TV-meubel uiteindelijk in je huis? Heb je alleen een fiets tot je beschikking? Kun je een auto lenen, of misschien een aanhanger? Past het meubel door je trapgat? Als het een beetje tegenzit kan een op het eerste oog fantastische deal heel wat minder mooi uitpakken.

3. De verkoper
Wie is de verkoper van de tweedehands auto die je op het oog hebt? Is hij betrouwbaar? Waarom verkoopt hij de auto? Vind ik slechte reviews over de verkoper? Kortom: we willen zeker weten dat we te maken hebben met een betrouwbare partij.

4. Onderhoud
Je zoekt een maaimachine om je gazon kort te houden. De opties zijn legio. Motorisch of elektrisch? De motor heeft meer kracht, elektrisch is duurzamer. De motor heeft geen snoer en dus meer vrijheid, terwijl elektrisch stiller is. Keuzes, keuzes. Een belangrijk aspect voor veel mensen: onderhoud. Hoe groot is de kans dat je over een jaar (of nog eerder) bij de plaatselijke monteur op de stoep staat?

5. Het model
Je wil een goede deal. Dichtbij, goed te vervoeren, van een betrouwbare verkoper, onderhoudsvriendelijk, maar ook een model van deze tijd. De schrik van velen: met een nieuwe aankoop binnen no-time alweer hopeloos achterlopen. Kortom: mensen kopen als het enigszins kan met de nieuwste trends in hun achterhoofd.

6. Kwaliteit
Kwaliteit is een belangrijke voorwaarde voor veel kopers. Met een (bijna) nieuwe racefiets wil je moeiteloos de Mont Ventoux op kunnen rijden. Zonder bij één keer aanzetten direct door de tandwielen heen te trappen. Dat betekent: degelijke materialen en een fatsoenlijke bouwkwaliteit. Goed controleren dus.

7. Duurzaamheid
Voor steeds meer Nederlanders een belangrijke pijler: duurzaamheid. Een nieuwe brommer kan aan alle hierboven genoemde voorwaarden voldoen, maar met een verbruik van 1 op 1 zit je, los van de kosten, net even wat minder lekker op het zadel. We denken, gelukkig, steeds meer aan de flora en fauna om ons heen.

8. Prijs
Onoverkomelijk: de prijs. De meeste Nederlanders willen veel voor weinig. Of in ieder geval niet teveel betalen. Dat betekent: marktonderzoek, kijken bij de concurrentie en alles goed afwegen. Is de boot dit bedrag waard? Het liefst betalen we altijd net iets minder.

9. De betaling
Alle voorwaarden zijn zorgvuldig overwogen: prijs, kwaliteit, duurzaamheid, afstand, vervoer, de verkoper, onderhoud en het model. De deal is ophanden, maar hoe kan er betaald worden? Een aanbetaling, voordat er iets is geleverd, doe je liever niet. Liever betaal je met PayPal of Creditcard, aangezien je dat enkele garanties geeft. Nog liever betaal je eerst een deel, en later, als alles in orde blijkt, de rest.

10. Te mooi om waar te zijn
Goedkoop is duurkoop, is een bekende vuistregel. Voor veel deals geldt: lijkt het te mooi om waar te zijn, dan is dat het vaak ook. Alles heeft zijn prijs. Prijsverschil zal ergens terug worden gewonnen, omdat kopers geen verlies willen maken. Loop alle facetten nog eens na. Waar zal je waarschijnlijk op inleveren? De kwaliteit, een gedateerd model? Is er direct onderhoud nodig?

Lang verhaal kort: Nederlanders gaan zeer zorgvuldig te werk als het om inkoop gaat. Waarom worstelen dan nog steeds veel bedrijven met het optimaliseren van inkoop? Blijkbaar zijn we van nature minder zorgvuldig of betrokken als het ons eigen geld niet is. En dat terwijl de externe uitgaven van bedrijven jaar na jaar toenemen. Des te meer reden om juist wél afgewogen in te kopen. Met duidelijke afspraken over rollen en verantwoordelijkheden en het monitoren van de resultaten kom je al een heel eind. Een andere tip: doe net alsof je je eigen geld uitgeeft. Wedden dat je zorgvuldig te werk gaat?

Over Inge Norbruis
Inge Norbruis is Managing Consultant en sinds 2002 werkzaam bij Emeritor. Na haar Marketing opleiding heeft zij een groot aantal jaren bij Philips gewerkt in de inkoopfunctie. Als programmamanager en categoriemanager MarCom zorgt zij samen met medewerkers van Emeritor en de klant voor inkoopresultaat.

Advertenties

Over olafwijman

Olaf Wijman (1959) is goed ingevoerd in de materie en gepokt en gemazeld als verkoper. In de wereld van medische hulpmiddelen en de zorg overziet hij alle facetten: de problemen maar vooral de oplossingen daarvan. Dankzij zijn brede werkervaring is hij zowel inhoudelijk als strategisch sterk. Hij is door de wol geverfd in sales, accountmanagement, salesmanagement, productkennis en –ontwikkeling en in educatie. Zijn kennis en werkervaring deed Olaf op bij grote spelers in de sector zoals Bauerfeind, Imgroma/Brocacef, Eli Lilly, Arion, Abena, King/Bunzl, Espria en Limatra. Maar hij kent de zorg ook uit eigen ervaring als verpleegkundige binnen diverse specialismen bij UMC St Radboud. Bovendien pionierde hij als een van de eerste ondernemers in de commerciële thuiszorg. De laatste jaren heeft Olaf als ad interim-adviseur binnen De Zorgmarkt zijn kennis enorm verbreed dankzij uiteenlopende succesvolle projecten (zoals Verzorgend Wassen), marketing en marktonderzoek, e-learning en innovaties in de basiszorg.
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s