‘Bed wordt ondergewaardeerd als medisch hulpmiddel’

‘Een goede zorgverlening kan niet zonder goede bedden.’ Misschien een open deur, maar producent van medische hulpmiddelen wissner-bosserhoff constateert in de praktijk dat de mogelijkheden van zorg- en verpleegbedden vaak worden onderschat. “‘Een bed is een bed’ horen wij dan, maar medische bedden hebben een enorme impact op de zorgverlening. Wij zien het bed als een medisch hulpmiddel, met een positieve uitwerking op het zorgproces – zowel voor patiënt als personeel. Daarom investeren wij met onze ‘Academy’ in trainingen voor gebruikers”, zegt directeur Benelux Erkan Sahin.

“En we investeren niet alleen voor onze klanten”, vervolgt Sahin. “Wij geloven oprecht in deze visie. Als ontwikkelaar van de meest hoogwaardige bedden, zoals lateraal kantelbare verpleegbedden en bedden waarin datatechniek is opgenomen, zien wij de positieve impact op patiënt en personeel in de dagelijkse praktijk. Niet voor niets worden onze producten ontwikkeld in samenwerking met de klant. En nu de rol van datatechniek alleen maar groter wordt in de zorgverlening, is het essentieel dat de gebruikers ervan goed voorbereid zijn, zodat de functionaliteit van medische bedden maximaal wordt benut. Daarom hebben wij een ‘Academy’ opgericht – als toegevoegde waarde van ons bedrijf. Wij willen onze knowhow graag delen met de markt om te laten zien dat investeren in kwaliteit loont.”

‘Info uit data moet renderen’
Het bed, misschien wel de plek waar de cliënt in de institutionele zorg het meest verblijft, is voor wissner-bosserhoff een medisch hulpmiddel dat het genezingsproces verbetert en zorgtaken van personeel kan overnemen. Sahin gelooft daarom voor de volle 100% in de toekomst van hoogtechnologische verpleegbedden. “Het ontlenen van data aan medische hulpmiddelen is een enorme trend. Monitoring op afstand is daarbij een belangrijk issue. ‘Ligt de patiënt nog in bed? ‘Is de cliënt zelf uit bed gegaan of eruit gevallen? ‘Wat is zijn hartslag en ademhaling?’ Onze zelf ontwikkelde digitale systemen geven antwoord op deze vragen en zijn zelfs implementeerbaar in bedden van de concurrent. Onze kantelbare bedden zijn door één persoon te bedienen en bovendien programmeerbaar, wat veel kan opleveren in het verplegingsproces van bijvoorbeeld comateuze patiënten.”

De markt vraagt om dergelijke systemen, zegt Sahin. Maar dan moeten de technische mogelijkheden wel ten volle worden benut. “Uit de zorg- en verpleegbedden die wij produceren zijn zoveel data te herleiden, dat het natuurlijk niet de bedoeling is dat de klant er extra arbeidsuren in moet steken om al die data te verwerken. En als hij die data gebruikt, moeten de gegevens functioneel renderen. Dat rendement optimaliseren wij graag met de klant. Ook om die reden gaan wij producttrainingen geven. Simpelweg omdat wij geloven in de impact van het bed op de zorgverlening. Wie tegenwoordig als cliënt langere tijd in een ziekenhuis of verpleeghuis verblijft, kan niet veel meer zelf. Dan is het zaak het bed maximaal in te zetten, om zowel cliënt als personeel te ontlasten.”

‘Functioneel en mooi’
Het van oorsprong Duitse wissner-bosserhoff heeft R&D in haar genen zitten, zegt Sahin. “Wij zijn de enige leverancier die het ontwikkelproces van kop tot staart in eigen hand heeft. We concentreren ons daarbij op zorg- en verpleegbedden, ondersteunende producten als matrassen en het verhogen van de integrale kwaliteit. Daarin zijn we goed.” De kwaliteit van de producten mag misschien universeel zijn, op het gebied van de sales verschillen de Europese landen volgens Sahin onderling behoorlijk. “In Nederland gaat men grondig om met investeringen; er wordt in het acquisitieproces vijftien jaar vooruitgedacht. In de ons omringende landen zie je nog wel eens dat er meerdere partijen worden ingeschakeld voor medische bedden, wat de integrale kwaliteit van de zorgverlening niet ten goede komt. Nederland is wat dat betreft ook voor wissner-bosserhoff een voorbeeldland.”

Een onderdeel van de kwaliteitsontwikkeling die wissner-bosserhoff beoogt, is de uitstraling van de verpleegomgeving. De opkomst van zorghotels is een belangrijke aanleiding, zegt Sahin. “De zorgomgeving krijgt in die gevallen meer en meer de uitstraling van een hotel. Men denkt wel eens dat zorg- en verpleegbedden er per definitie ‘medisch’ moeten uitzien, omdat het anders niet goed genoeg zou zijn. Maar dat vooroordeel kunnen wij wegnemen”, geeft Sahin aan. “Onze bedden zijn behalve functioneel ook mooi. Dat vinden wij logisch, want een bed is vaak het eerste wat je ziet in de zorgomgeving.” wissner-bosserhoff ziet het bed echter in de eerste plaats als medisch hulpmiddel. “Wij denken altijd vanuit de zorgoptiek en zo vullen wij ook de toekomstige producttrainingen in. Wij hebben niet voor niets een ergotherapeut in dienst genomen die deze trainingen gaat begeleiden. Deze professional heeft in het verleden meegewerkt aan de ontwikkeling van een autostoel voor Volvo. Ik kan het niet genoeg zeggen: wij willen onze knowhow met zoveel mogelijk gebruikers delen, zodat de impact van het bed in het zorgproces nooit meer wordt onderschat.”

http://www.bouwenaandezorg.eu/bed-wordt-ondergewaardeerd-als-medisch-hulpmiddel/

Advertenties

Over olafwijman

Olaf Wijman (1959) is goed ingevoerd in de materie en gepokt en gemazeld als verkoper. In de wereld van medische hulpmiddelen en de zorg overziet hij alle facetten: de problemen maar vooral de oplossingen daarvan. Dankzij zijn brede werkervaring is hij zowel inhoudelijk als strategisch sterk. Hij is door de wol geverfd in sales, accountmanagement, salesmanagement, productkennis en –ontwikkeling en in educatie. Zijn kennis en werkervaring deed Olaf op bij grote spelers in de sector zoals Bauerfeind, Imgroma/Brocacef, Eli Lilly, Arion, Abena, King/Bunzl, Espria en Limatra. Maar hij kent de zorg ook uit eigen ervaring als verpleegkundige binnen diverse specialismen bij UMC St Radboud. Bovendien pionierde hij als een van de eerste ondernemers in de commerciële thuiszorg. De laatste jaren heeft Olaf als ad interim-adviseur binnen De Zorgmarkt zijn kennis enorm verbreed dankzij uiteenlopende succesvolle projecten (zoals Verzorgend Wassen), marketing en marktonderzoek, e-learning en innovaties in de basiszorg.
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s