een woud aan al dan niet subjectieve criteria voor de inkoop en vergoeding van medische hulpmiddelen

http://www.nefemed.nl/nieuws/op-zoek-naar-de-kwaliteitsthermometer

“We weten nog steeds niet hoe we objectief kwaliteit moeten meten in de zorg. En als we dat probleem niet oplossen dan is beleid maken voor de toekomst een lastige klus. Wie daar aan twijfelt kijkt maar naar de zorgkosten van de afgelopen 10 jaar.” Een samenvatting van twee recente artikelen uit toonaangevende tijdschriften uit de zorg.

Kwaliteitsverschillen zijn moeilijk te beoordelen, zeker voor consumenten. Transparante informatie over kwaliteitsverschillen ontbreekt en daardoor zijn nabijheid (toegankelijkheid) en de verwijzing van een huisarts beslissende keuzefactoren. Doordat de consument weinig inzicht in de kwaliteit heeft, blijft concurrentie op kwaliteitsverschil achter. Dat schrijven de advocaten van Van Doorne, Sarah Beeston en Anouk Rutten, in een artikel op Zorgvisie.

Ook geven de auteurs aan dat een goede kwaliteitsmeting niet van de zorgverzekeraar verwacht kan worden: “Er wordt veel van zorgverzekeraars verwacht. Zij worden geacht om kwalitatief goede en tegelijkertijd betaalbare zorg voor verzekerden in te kopen en met elkaar te concurreren in de zorgmarkt. Sinds 2013 spelen zij ook een belangrijke rol bij de goedkeuring of afwijzing van concentraties en bij de beoordeling van de toelaatbaarheid van samenwerkingsverbanden tussen zorgaanbieders door de Autoriteit Consumenten en Markt.”

Nederland heeft, uitgedrukt in euro’s per hoofd van de bevolking, de op twee na duurste gezondheidszorg van Europa, en zelfs de allerduurste als we de uitgaven uitdrukken in percentage van het nationaal inkomen. Alleen Noorwegen en Zwitserland geven in Europa meer uit aan gezondheidszorg, maar omdat deze landen beduidend rijker zijn dan Nederland, besteden wij een nog groter deel van ons nationaal inkomen aan de zorg.

De directe oorzaak hiervan is gemakkelijk aan te wijzen, schrijft hoogleraar Johan P. Mackenbach in een NTvG-artikel : sinds de millenniumwisseling zijn de uitgaven aan gezondheidszorg in Nederland sterk gestegen, veel sterker dan in andere West-Europese landen. Wat deze kostenexplosie ons aan gezondheidswinst heeft opgeleverd is echter veel minder duidelijk.

Het is volgens Mackenbach teleurstellend dat, ruim 10 jaar na het begin van een spectaculaire kostenstijging in de Nederlandse gezondheidszorg, het nog grotendeels onbekend is wat deze kostenstijging heeft opgeleverd aan gezondheidswinst of betere kwaliteit van leven. “Hier schort toch echt iets aan de informatievoorziening door statistiek en onderzoek. Hoe kan van politici verwacht worden dat ze verstandige besluiten over de gezondheidszorg nemen als de uitkomsten van de zorg niet worden gemeten?”

Het slechte nieuws is dat Nederland ondanks een hoog uitgavenniveau lang niet de
beste gezondheidsuitkomsten van Europa heeft. “Kennelijk zijn we wel bereid om heel veel geld aan langdurige zorg uit te geven – zonder daarvan overigens de opbrengst te willen meten –, maar niet om maximaal gebruik te maken van de mogelijkheden van collectieve preventie, die veelal minder kosten dan curatieve zorg maar meer opbrengen.”

Nefemed juicht de ontwikkeling van een objectieve kwaliteitsthermometer toe, omdat op die wijze ook de toegevoegde waarde van medische hulpmiddelen vast komt te staan. “Nu ontstaat er een woud aan al dan niet subjectieve criteria voor de inkoop en vergoeding van medische hulpmiddelen. Bovendien gaat het erg veel over procedure en prijs. Bij een goede kwaliteitstool is ook de patiënt gebaat”

Bronnen:
1. http://www.zorgvisie.nl/Kwaliteit/Verdieping/2015/8/Zet-kwaliteit-hoger-op-de-agenda-2675212W/
2. NTvG, Johan P. Mackenbach
3. Nefemed

Advertenties

Over olafwijman

Olaf Wijman (1959) is goed ingevoerd in de materie en gepokt en gemazeld als verkoper. In de wereld van medische hulpmiddelen en de zorg overziet hij alle facetten: de problemen maar vooral de oplossingen daarvan. Dankzij zijn brede werkervaring is hij zowel inhoudelijk als strategisch sterk. Hij is door de wol geverfd in sales, accountmanagement, salesmanagement, productkennis en –ontwikkeling en in educatie. Zijn kennis en werkervaring deed Olaf op bij grote spelers in de sector zoals Bauerfeind, Imgroma/Brocacef, Eli Lilly, Arion, Abena, King/Bunzl, Espria en Limatra. Maar hij kent de zorg ook uit eigen ervaring als verpleegkundige binnen diverse specialismen bij UMC St Radboud. Bovendien pionierde hij als een van de eerste ondernemers in de commerciële thuiszorg. De laatste jaren heeft Olaf als ad interim-adviseur binnen De Zorgmarkt zijn kennis enorm verbreed dankzij uiteenlopende succesvolle projecten (zoals Verzorgend Wassen), marketing en marktonderzoek, e-learning en innovaties in de basiszorg.
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s