‘Wie geen waarde toevoegt, verdwijnt uit de keten’

Alibaba-2

http://www.supplychainmagazine.nl/wie-geen-waarde-toevoegt-verdwijnt-uit-de-keten/

‘Of de groothandel over vijf of tien jaar nog bestaat? Niet als die groothandel geen toegevoegde waarde levert.’ Directeur Geo Aldershof van de Nederlandse Verbond van de Groothandel (NVG) maant zijn achterban tot actie. ‘Stilzitten kan niet meer’ luidt zijn presentatie tijdens de goed bezochte Nationale Voorraaddag in Putten op 16 juni 2015

Aldershof: ‘De focus verschuift van supply chain naar value chain. De groothandel moet waarde toevoegen, anders verdwijnt de functie uit de keten. Nieuwe wereldspelers als Amazon en Alibaba fungeren als gamechanger. Amazon is bezig om heel Europa vol te bouwen met dc’s, waarvandaan het klanten binnen een uur kan beleveren. Alibaba is al groot in de B2C en is bezig met de uitrol naar de B2B. Zij slaan hele schakels over en halen daardoor veel kosten en marges uit de keten’, vertelt Aldershof een dag nadat hij met de Europese directie van Alibaba om tafel zat. ‘In China zijn ze al veel verder dan wij denken. Laatst is via het platform van Alibaba op één dag meer dan negen miljard euro omgezet. Als Alibaba in Europa een supply chain ziet met veel onnodige kosten, gaan zij die overnemen.’

Gelukkig ziet Aldershof voldoende voorbeelden van groothandels die actie ondernemen en voorwaarts of achterwaarts integreren. ‘In de farmaceutische sector zien we groothandels die verpleegsters voor het toedienen van medicijnen op de loonlijst zetten. In andere sectoren zien we dat groothandels zich toeleggen op productontwikkeling en productie.’

Cirkel sluiten

Gé Moonen

Moonen Packaging is al langer bezig het met het vergroten van zijn toegevoegde waarde. De verpakkingsleverancier heeft in zijn distributiecentrum in Weert 10.000 artikelen op voorraad liggen, waardoor het zijn klanten de voordelen van één leverancier voor alle verpakkingsbehoeften kan bieden. Dat is echter het oude business model, stelt CEO Gé Moonen terwijl hij een paar plastic roerstaafjes laat zien. ‘Onze klanten gebruiken dit roerstaafje gemiddeld tien seconden, terwijl de planeet honderd miljoen jaar nodig heeft om de daarvoor benodigde grondstoffen aan te vullen. Dat heeft bij ons de vraag opgeroepen of we eigenlijk niet een producent van afval in plaats van verpakkingen zijn. Wij zijn daarom begonnen met het ontwikkelen van verpakkingen uit hernieuwbare grondstoffen; grondstoffen die in minder dan één jaar tijd worden aangevuld.’

Moonen noemt het voorbeeld van een beker van suikerrietafval, dat na gebruik kan worden vergist en op die manier duurzame energie oplevert. Het residu van het vergistingsproces kan als compost worden gebruikt. ‘Deze beker levert uiteindelijk een goedkopere oplossing op omdat de beker na gebruik nog waarde heeft’, stelt Moonen. ‘Voor negentig procent van ons assortiment hebben we inmiddels dergelijke duurzame alternatieven voorhanden. Die alternatieven zijn niet duurder, alleen moet je dan wel verder kijken dan de hoogte van het factuurbedrag. Vergeet ook niet dat afval van bijvoorbeeld suikerriet goedkoper is dan een ‘virgin’ grondstof.’

Verduurzaming betekent voor Moonen de transformatie van een lineaire naar een circulaire economie. Dat gaat niet vanzelf, beaamt de CEO. ‘In je eentje de cirkel sluiten is erg moeilijk. Wij zijn daarom intensief gaan samenwerken met leveranciers en andere partners. Wij zien onszelf steeds meer als een ketenregisseur.’

Rens de Jong-Nationale Voorraaddag 2015

Advertenties

Over olafwijman

Olaf Wijman (1959) is goed ingevoerd in de materie en gepokt en gemazeld als verkoper. In de wereld van medische hulpmiddelen en de zorg overziet hij alle facetten: de problemen maar vooral de oplossingen daarvan. Dankzij zijn brede werkervaring is hij zowel inhoudelijk als strategisch sterk. Hij is door de wol geverfd in sales, accountmanagement, salesmanagement, productkennis en –ontwikkeling en in educatie. Zijn kennis en werkervaring deed Olaf op bij grote spelers in de sector zoals Bauerfeind, Imgroma/Brocacef, Eli Lilly, Arion, Abena, King/Bunzl, Espria en Limatra. Maar hij kent de zorg ook uit eigen ervaring als verpleegkundige binnen diverse specialismen bij UMC St Radboud. Bovendien pionierde hij als een van de eerste ondernemers in de commerciële thuiszorg. De laatste jaren heeft Olaf als ad interim-adviseur binnen De Zorgmarkt zijn kennis enorm verbreed dankzij uiteenlopende succesvolle projecten (zoals Verzorgend Wassen), marketing en marktonderzoek, e-learning en innovaties in de basiszorg.
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Een reactie op ‘Wie geen waarde toevoegt, verdwijnt uit de keten’

  1. olafwijman zegt:

    Hoe ver denken de medische groothandels in NL dat ze zijn in het toevoegen van waarde?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s