Een pragmatische methodiek voor innovatiekansen in de zorg.

http://www.medidee.nl

WAT IS MEDIDEE?

Medidee is een initiatief om praktische problemen van zorginstellingen om te zetten in breed gedragen oplossingen.

Werkt u in, met of voor een zorginstelling en ziet u allerlei grote en minder grote ongemakken dagelijks terugkomen? Zou het niet handig zijn als daar iets voor bedacht werd? Misschien ziet u een kans voor een nieuw product of dienst. Wellicht is er zelfs al een goed idee. Maar hoe pak je zo’n innovatietraject aan en is de oplossing dan nog betaalbaar?

Medidee is een pragmatische methodiek die helpt bij het vinden van een oplossing. Hierin werken zorginstellingen, ontwerpers, toeleveranciers en fabrikanten samen. Bij Medidee wordt niet alleen gekeken naar het idee en de belangen van de inbrenger, maar ook of er andere zorginstellingen baat zouden hebben bij dit idee. Door vroegtijdig in kaart te brengen of er een grote(re) afzetmarkt is, wordt het voor fabrikanten aantrekkelijker om in het idee te investeren en mee te gaan doen.

In Medidee is voor alle partijen duidelijk vastgelegd wat hun rol in het innovatietraject wordt. Deze rol en de belangen worden zekergesteld door een onafhankelijke procesmanager, die we vluchtleider noemen.

De methodiek bevat een werkwijze en heldere spelregels waarmee een team pragmatisch aan de slag kan. De methodiek is ontwikkeld door een enthousiast team van zorgverleners en door de ontwerpers van designstudio Panton die al diverse succesvolle innovaties hebben gecreëerd, maar ook de valkuilen hebben ervaren. Momenteel wordt de methodiek aan de hand van enkele pilotcases getest.

De werkwijze van Medidee is er op gericht bekende valkuilen in een innovatietraject te overbruggen met behulp van design, expertise en goed verwachtingsmanagement.

Advertenties

Over olafwijman

Olaf Wijman (1959) is goed ingevoerd in de materie en gepokt en gemazeld als verkoper. In de wereld van medische hulpmiddelen en de zorg overziet hij alle facetten: de problemen maar vooral de oplossingen daarvan. Dankzij zijn brede werkervaring is hij zowel inhoudelijk als strategisch sterk. Hij is door de wol geverfd in sales, accountmanagement, salesmanagement, productkennis en –ontwikkeling en in educatie. Zijn kennis en werkervaring deed Olaf op bij grote spelers in de sector zoals Bauerfeind, Imgroma/Brocacef, Eli Lilly, Arion, Abena, King/Bunzl, Espria en Limatra. Maar hij kent de zorg ook uit eigen ervaring als verpleegkundige binnen diverse specialismen bij UMC St Radboud. Bovendien pionierde hij als een van de eerste ondernemers in de commerciële thuiszorg. De laatste jaren heeft Olaf als ad interim-adviseur binnen De Zorgmarkt zijn kennis enorm verbreed dankzij uiteenlopende succesvolle projecten (zoals Verzorgend Wassen), marketing en marktonderzoek, e-learning en innovaties in de basiszorg.
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s